Seminar Dag van de Interoperabiliteit
Content
Seminar
Dit kennis- en netwerkseminar van Forum Standaardisatie staat in het teken van:
- relevante en actuele oplossingen en (internationale) wetgeving voor het eenvoudig uitwisselen van data buiten het eigen domein
- domeinoverstijgende oplossingen voor sectorspecifieke datavraagstukken.
Datum | dinsdag 15 oktober 2024 |
Tijdstip | 12.00 – 18.00 uur (de dag na World Standards Day) |
Inloop | vanaf 11.30 uur |
Locatie | Jaarbeursplein 6, 3521 AL Utrecht, Jaarbeurs Meetup |
Opzet
In het plenaire programma en meerdere deelsessies belichten gastsprekers dit onderwerp vanuit verschillende perspectieven. Zoals:
- Netwerk Digitaal Erfgoed
- GO FAIR en toepassing bij BZK en Nictiz
- Wet hergebruik van overheidsinformatie
- Interoperable Europe Act
- Federatief Datastelsel
- MIM en community
- Data Act – Data Governance Act – data-altruïstische organisaties
- Centre of Excellence for Data Sharing & Cloud
- eDelivery
Er is veel ruimte voor het gesprek en het uitwisselen van kennis en ervaring. Natuurlijk is er ook alle gelegenheid om elkaar te ontmoeten, bij te praten en nieuwe contacten te leggen tijdens de lunch, tussen de sessies in de pauzes en tijdens de borrel.
Voor wie?
Werk je of en/of ben je betrokken bij een (Nederlandse) beheerorganisatie van een open standaard die op de ‘pas toe of leg uit’-lijst of lijst aanbevolen van het Forum Standaardisatie staat? Houd je je voor jouw werk binnen de overheid bezig met (linked) data-oplossingen? Dan nodigen wij - de leden van het Forum Standaardisatie - je met plezier uit voor ons seminar. We hopen je te mogen zien en ontmoeten!
Let op: we hebben ruimte voor maximaal 150 bezoekers.
Deel deze uitnodiging vooral met collega’s voor wie het ook interessant is.
Met hartelijk groet namens het Forum Standaardisatie
Larissa Zegveld, voorzitter
Programma
Het seminar Dag van de interoperabiliteit is een middag van inhoud, gesprek én ontmoeten en netwerken. De indeling van de sessies wordt nog nader bepaald.
Starttijd | Onderdeel |
---|---|
12.00 uur | Netwerklunch |
12.45 uur | Plenaire opening en panelgesprek |
13.30 uur | Kennissessies ronde één |
14.15 uur | Pauze |
14.30 uur | Kennissessies ronde twee |
15.15 uur | Pauze |
15.30 uur | Kennissessies ronde drie |
16.15 uur | Pauze |
16.45 uur | Plenaire resumé en afsluiting |
17.00 uur | Netwerkborrel |
18.00 uur | Einde |
Sessies
Op de Dag van de interoperabiliteit maak je in de sessies kennis met relevante en actuele oplossingen en (internationale) wetgeving voor het eenvoudig kunnen uitwisselen van data buiten het eigen domein. De volgende onderwerpen staan nu op de rol (onder voorbehoud):
- Netwerk Digitaal Erfgoed: Wilbert Helmus en Enno Meijers over de nationale infrastructuur voor digitaal erfgoed;
- GO FAIR: Barend Mons (directeur international office GO FAIR) over de Fair Data Principles i.s.m. Norbert van Dijk (CIO BZK) en Marije van Melle (Nictiz) over concrete toepassingen bij hun organisaties;
- BZK: Tom Kanis over de (actualisatie van de) Wet hergebruik van overheidsinformatie;
- BZK: Patrick Knoester over de Interoperable Europe Act;
- ICTU: Andre van Brussel over het Federatief Datastelsel;
- Geonovum: Danny Greefhorst en Paul Janssen over MIM en de MIM-community;
- ACM: Lars Bakker en Michiel van Dijk over de Data Act (meer grip op eigen gegevens), de Data Governance Act (veilig en betrouwbaar data delen) en ‘data-altruïstische organisaties’;
- Centre of Excellence for Data Sharing & Cloud: Peter Verkoulen c.s. over het ontgrendelen van de waarde van (sectoroverstijgend) datadelen.
- RDI: Stef Duteweert en/of collega('s) van de Rijksdienst Digitale Infrastructuur over eDelivery.
Elke sessie kent een informeel karakter: geen hoorcollege, maar een groepsgesprek met deelnemers en over de inhoud.
Sprekers
- Lars Bakker, Autoriteit Consument & Markt
- Andre van Brussel, projectleider en adviseur Federatief Data Stelsel
- Stef Duteweert, coördinerend specialistisch inspecteur bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur
- Michiel van Dijk, senior inspecteur bij Autoriteit Consument & Markt
- Norbert van Dijk, CIO-adviseur bij Ministerie van BZK
- Danny Greefhorst, senior architect bij Ministerie van BZK
- Wilbert Helmus, netwerkmanager bij Netwerk Digitaal Erfgoed
- Paul Janssen, expert geostandaarden bij Geonovum
- Tom Kanis, wetgevingsjurist bij Ministerie van BZK
- Patrick Knoester, senior beleidsmedewerker bij directie Digitale Overheid, Ministerie van BZK
- Marije van Melle, strategisch adviseur ‘Secondary Data Use’ bij Nictiz
- Enno Meijers, CTO bij Netwerk Digitaal Erfgoed
- Barend Mons, directeur international office bij GO FAIR
- Peter Verkoulen, programmadirecteur Center of Excellence for Data Sharing & Cloud
Locatie
De Dag van de interoperabiliteit vindt plaats in Jaarbeurs Meetup in Utrecht. De zalen en voorzieningen zoals garderobe en toiletten zijn bereikbaar per lift of roltrap en allen toegankelijk voor rolstoelgebruik. Voor mindervalide bezoekers zijn er aparte toiletvoorzieningen aanwezig.
Bereikbaar met openbaar vervoer
Meetup is verreweg het eenvoudigst te bereiken met het ov. De locatie is gelegen naast station Utrecht Centraal en is ook per bus en tram uitstekend en meest duurzaam te bereiken.
Bereikbaar per fiets
Kom je met de fiets? Die parkeer je eenvoudig in de overdekte en bewaakte fietsenstallingen van de NS op het Jaarbeursplein en fietsenstalling Knoop. De eerste 24 uur kan je hier gratis je fiets stallen. Let op: je hebt hiervoor wel een OV-chipkaart nodig.
Bereikbaar per auto
Jaarbeurs heeft meer dan drieduizend parkeerplaatsen op eigen terrein, inclusief meer dan veertig oplaadpunten en één overdekte parkeergarage. Ook zijn er voldoende parkeerplaatsen voor mindervaliden aanwezig. Zie voor meer informatie de website van Jaarbeurs Utrecht.
Inschrijving
Aanmelden voor deelname aan de Dag van de interoperabiliteit van dinsdag 15 oktober doe je via het aanmeldformulier. Na het verzenden ontvang je een bevestiging van de inschrijving op het ingevulde mailadres.
Contact
Voor vragen over het programma, de locatie en organisatie kun je een mail sturen aan het bureau Forum Standaardisatie op info@forumstandaardisatie.nl.