Vergelijkingsdocument werkplan 2022 en 2023
Content
Werkplan Forum Standaardisatie 2022v1.912023 v0.98
Vergadering: Forum Standaardisatie 7 december 2022
Agendapunt: FS-20221207.2B
Documentnummer: 2B
Download hier de PDF versie van dit vergaderstuk. Wij kunnen de digitale toegankelijkheid van het PDF bestand niet garanderen.
Rechten: CC0 publieke domein verklaring
Inleiding
Dit werkplan geeft invulling aan de taken van het Forum Standaardisatie, zoals omschreven in het Instellingsbesluit (Instellingsbesluit Forum Standaardisatie, nr. 2018-0000021715).. Het Forum Standaardisatie adviseert aan de Staatssecretaris vanBinnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (nu staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering), en de Ministers van Economische Zaken en Klimaat en Justitie en Veiligheid, al dan niet via het OBDO. Het Forum adviseert de overheid over interoperabiliteit, open standaarden en veilige en betrouwbare elektronische uitwisseling en (her)gebruik van gegevens tussen overheidsorganisaties en semipublieke organisaties (onderling), bedrijven, tussen overheidsorganisaties en burgers,. Het Forum adviseert over en tussen overheidsorganisaties onderling.monitortde hiervoor door de leden van het OBDO gemaakte streefbeeldafspraken voor eenopen, vrij, betrouwbaar en veilig internet. Bij de invulling van haarzijn adviesrol, heeft het Forum een aanjagende rol op het gebied van interoperabiliteit, eneen toetsende rol voor wat betreft open standaarden een toetsende rol (samenstelling en beheer ‘pas- toe- of- leg-uit uit’-lijst), en lijst aanbevolen standaarden) en een stimulerende rol bij de adoptie ervan. Daarnaast kan het Forum signaleren wanneer benodigde open standaarden eventueel ontbreken, en voorstellen doen voor de selectie of ontwikkeling ervan.
Het Forum Standaardisatie is ingesteld door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in afstemming met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het werkplan is in samenwerking met hen opgesteld,. Het OBDO kanaanwijzingen geven voor agendering en de vorm vanprioriteitstelling voor het Forum(conform Instellingsbesluit Forum) en stelt het werkplan is op hun verzoek aangepast(ten opzichte van voorgaande jaren). Dit werkplan is besproken in de september,december en maarAt vergadering van het Forum Standaardisatie en is aan de hand vande opmerkingen in die vergaderingen aangepastvast.
Het OBDO kan aanwijzingen geven voor agendering en prioriteitstelling voor het Forum(art.2.a Instellingsbesluit Forum), en dit werkplan ligt dan ook ter goedkeuring aan hetOBDO voor.
Het werkplan is een werkdocument, en het komende jaar zal een transitiejaar zijn vanhet huidige werkplan naar een werkplan dat aansluit op de beleidslijnen van het nieuwekabinet. 2022 staat in het teken van verandering en vernieuwing. De verwachting is dataan de hand van het nieuwe regeerakkoord meer duidelijkheid gegeven kan gaanworden over digitale prioriteiten voor Nederland, en de bijdrage die standaardisatie
daaraan kan leveren. Aan de hand daarvan zullen BZK en EZK in afstemming met het(bureau van het) Forum Standaardisatie een nieuw meerjarig instellingsbesluitopstellen. Gebaseerd op het nieuwe instellingsbesluit zal het bureau in samenwerkingmet BZK, EZK en het Forum in de toekomst het jaarplan opstellen. In dat jaarplanzullen de activiteiten van het Forum nadrukkelijker wordenStandaardisatie zijn waarmogelijk gekoppeld aan de maatschappelijke doelen en de beleidslijnen van het nieuweKabinet. Doorkabinet, zoals verwoord in Werkagenda Waardengedreven Digitaliseren,de Kamerbrief hoofdlijnen beleid voor digitalisering van staatssecretaris Van Huffelenen de Kamerbrief over hoofdlijnen beleid minister EZK kabinetsperiode Rutte-IV. HetForum zet daarbij in te zetten op het duidelijker maken van het waarom &en communicatie op bestuurlijk niveau, wordt om de toepassing en implementatie van (de (‘‘pas toe of leg uit’)--)standaarden verhoogtte verhogen.
Het Forum handelt in lijn met de publieke waarden van de open standaarden op de ‘pas toe of leg uit’-lijst: interoperabiliteit, openheid, veiligheid en privacy, datakwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid.
Indeling
De voorgenomen activiteiten van het Forum Standaardisatie in 20222023 zijn verdeeld in de volgende 6zes categorieën:
- Adviseren overheid over standaardisatie -ontwikkelingen & -kansen
- Het actualiseren van de Pas-‘pas toe- of- leg-uit (PToLU) uit’-lijst & de lijst aanbevolen lijst standaarden
- Adoptie van de standaarden op die lijsten
- Internationale standaardisatie
- Strategische takenzaken
- Activiteiten voor versterking van de samenwerking tussen CIO Rijk en het Forum Standaardisatie
- Capaciteitsverdeling en prioritering
- Rol leden Forum Standaardisatie en wat van hen verwacht
Activiteiten
1. Adviseren overheid over standaardisatie -ontwikkelingen & -kansen
- Het samen met stakeholders en het OBDO in kaart brengen van de kansen van semantische standaardisatie en procesharmonisatie ten bate vanlaagdrempelige en hoogwaardige dienstverlening door de overheid.
- In de levensgebeurtenis van werkeloosheid naar
- Organiseren van een werkconferentie van Werkeloosheid naar Werk (naeerder uitstel door corona)
- Meerwaarde van standaardisatie voor de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (Cybersecurity, Digitale Weerbaarheid, Digitale soevereiniteit, Digitale Connectiviteit, Data kwaliteit, Data delen, Dataportabiliteit en mogelijk AI), de digitale economie en het verhogen van dewelvaart in kaart brengen. En het tot stand brengen van een daaropgerichte, geprioriteerde Door follow-up van bestuurlijke tafel van 14september 2022 en het initiëren van - en participeren in - praktijkcases metsemantische methoden om ongewenste samenloop in regels inzichtelijk te En het daarbij stimuleren van multidisciplinaire iteratievesamenwerking tussen onder meer wetgevingsjuristen, beleid en(ICT)uitvoering.
- Aanhaken op overheidsbreed beleid, zoals de werkagenda’s van de StasBZKen de MinEZK, waaronder het uitvoeren van de meerjarige actieagenda open standaarden en digitale economie.
1.3.1.2. Aanhaken op overheidsbreed beleid zoals , met Cybersecurity, Digitalesoevereiniteit en Data, het actieplan Informatie op orde, Nationaledigitaliseringstrategie, Orde en de i-strategie Rijk etc., om standaardisatiekansen te signaleren en de adoptie van standaarden op de lijst te vergroten.
1.4.1.3. Een verkenning Verkenningen uitvoeren van de kansen van standaardisatie in de beleidslijn rondbeleidslijnen Regie opOp Gegevens (incl.berichtenverkeer).+ Identitymanagement en Berichtenverkeer.
- Update handreiking betrouwbaarheidsniveaus als gevolg van WDO
- Bijdragen aan traject herkenbare en veilige overheid door:
- Opleveren domeinnaambeleid rapport aan DS in Q1 2022
- Deelnemen in het project Register Internetdomeinnamen Overheid RIO (samenwerking met BZK/DS, AZ/DPC, KOOP)).
- Opleveren domeinnaambeleid rapport aan DS in Q1 2022
1.5.3.1.5.2. Deelname aan trajectrealisering 1-overheids subdomeinnaamextensie *.overheid.nl (samenwerking met BZK/DS , CIO- Rijk, AZ/DPC, BZK/DS)).
1.5.4.1.5.3. Bijdragen aan CIO Rijk- ICTU opdracht tav. technische impact 1-overheids subdomeinnaamextensie.Stimuleren toepassen van geharmoniseerde gebruikersinteractie (NL Design System)
/Omnichannel Mijn zaken (inclusief NL Design system))
2. PToLU- & aanbevolen lijst actualiserenbeheren en bijhouden
- Nieuwe standaarden opnemen op de PToLU ‘pas toe of leg uit’-lijst en lijst aanbevolen Max.6standaarden. Maximaal zes mutaties in 20222023.
- Beheren, doorontwikkelen en publiceren lijsten
2.2.2.3. Implementeren van aanbevelingen van het onderzoek Doorontwikkeling lijstenLijsten.
- Onderzoeken of & op welke wijze de aanbevolen lijst ingezet kan wordenvoor standaardisatie kansen in de publieke, maar ook de private sector.
- Minimaal drie evaluaties uitvoeren om kwaliteit van de lijst te bewaken, a. (verkennen mogelijkheden tot) opschonen lijst en (verkennenmogelijkheden tot) clusteren standaarden op lijst
2.2.3.2.3.2. Aanpak opstellen voor transitie In samenwerking met NORAregistraties van de standaarden (SAML naar OIDC, StUF naar API)beheren en profielen.publiceren (incl. publiceren als linked open data), en dit borgen
2.3.2.4. AlleBorgen dat alle standaarden hebben uiteindelijk een groep aanjagers/ eigenaars hebben om in de adoptiefase de standaard te beheren, inclusief inputleveranciers (minimaal eens per 2 à 3 jaar), ook ten behoeve van evaluatie en ophalen meetgegevens (meerjarig actiepunt). Met smart adoptie afspraken voorde geprioriteerde standaarden op de PToLU lijst en per standaard die vanaf nuaan PToLU lijst wordt toegevoegd.
voor Monitor Open Standaarden
3. Adoptie
- Jaarlijks opstellen Monitor enopen standaarden, presenteren Monitor in OBDO en FS -vergadering en aanbieden aan de staatssecretaris BZK ter verzendingaan de Tweede Kamer.
- Monitor bestuurlijk interessant maken (communicatie) door Monitor 2021met een ‘bestuurlijk interessante’ oplegnotitie aan te leveren en Monitor2022 inhoudelijk aanpassen. De Monitor heeft als opdracht te monitorenmaar ook de vertaalslag (van standaarden en PToLU lijst) te maken naar
- Het bieden van ondersteuning aan het presenteren van de Monitor-resultaten in bestuurlijke gremia.
- Twaalf keer onderzoeksresultaten (interviews afnemen naar aanleiding vande resultaten uit de Monitor Open Standaarden om succesfactoren/ en knelpunten) bespreken met onderzochte betrokkenen uit de Monitor (6aanbestedingen/ 6 voorzieningen).te achterhalen met betrekking tot de adoptie van open standaarden.
- Alsnog halen streefbeeldafsprakenStreefbeeldafspraken IV-standaarden (web + e-mail)
- AchterblijvendeWaar nodig achterblijvende overheden aanspreken op niet voldoen aan afspraken, waar mogelijk helpen, en waar nodig aansporen om hun leverancier formeel te verzoeken om ondersteuning, en daarbij te wijzen op beschikbare how-to's en te vragen om een concrete planning, en te wijzen op de mogelijkheid om van leverancier te wisselen.
- In samenwerking met andere (koepels van) overheden in gesprek met leveranciers die aan meerdere overheden leveren en bepaalde standaarden nog niet ondersteunen, en via deze weg verzoeken om ondersteuning, en daarbij te wijzen op beschikbare how-to's en te vragen om een concrete planning.
- Overheden via voorlichting aansporen om regie op internetdomeinen in te richten, zodat zij zelf gaan sturen op het voldoen aan open standaarden voor de domeinen en de achterliggende online middelen.
- BZK/DS adviseren over te nemen beleidsmaatregelen om de internebeheersing van open standaarden beter te borgen binnen
3.2.5.3.2.4. Uitvoeren IV-meting en presenteren meting in vergaderingen OBDO en FS vergadering Forum Standaardisatie en aan Tweede Kamersturen via BZK.
3.2.5.1.3.2.4.1. IV-meting bestuurlijk interessant maken (communicatie)).
3.2.6.3.2.5. Het presenteren van de maatschappelijke meerwaarde van de IV- standaarden, en de meerwaarde voor de organisatie zelf, door Forum Standaardisatie of andere 'sponsoren' in koepelorganisatieskoepelorganisaties en gremia.
3.2.7.3.2.6. Coördinatie uitbrengen twee nieuwe versies Internet.nl en van dashboard.
3.2.8.3.2.7. Mede -organiseren twee gebruikersoverleggen Internet.nl API/dashboard.
3.2.9.3.2.8. Bijdragen aan minstens tien bijeenkomsten van publiek-privatepartnerschappen Platform Internetstandaarden (PLIS/Internet.nl), Veilige E- mail Coalitie (VEC) en Betrouwbare OverheidsMail (BOM). Bij PLIS en VEC
heeft BFS zitting in de stuurgroep en door haarzijn expertise en netwerk een regisserende rol m.b.t. het inhoudelijk vormgeven van de agenda. Bij BOM is BFS de organisator en voorzitter van de bijeenkomsten. BFS zalverkennen of VEC en BOM kunnen worden samengevoegd en of daarmeesynergievoordelen te behalen zijn.
3.2.10.3.2.9. Middels het platform internetstandaardenPlatformInternetstandaarden waar nodig stimuleren dat ISP’s moderne internetstandaarden, w.o.internetstandaarden, waaronder IPv6 vaker als standaard aanbieden aan afnemers van hun diensten.
3.2.11.3.2.10. Via de Veilige E-mail Coalitie waar nodig aanjagen dat veilige e- mailstandaarden voor het MKB gestimuleerd worden, door in gesprek te gaan met grote leveranciers van e-maildiensten voor het MKB.
3.2.12.3.2.11. Via het overleg Betrouwbare OverheidsMail (BOM) ervoor zorgen dat overheden ervaringen en best practices onderling delen en daarnaast gezamenlijk optrekken richting leveranciers (vraagbundeling), zodat meer overheden voldoen aan de verplichte veilige mailstandaardenmail- enwebstandaarden.
3.2.13.3.2.12. Laagdrempelig communicatiemateriaal en hulpmiddelen maken voor overheid en bedrijfsleven van de ‘pas toe of leg uit’-standaarden inclusief de cybersecurity standaarden (filmpje, plaatje etc.) in relatie tot use cases.
3.2.14.3.2.13. Aanpak en streefbeeldafspraak geformuleerd voor veilige routering op internet rPKI.
RPKI.
- Adoptie van Toegankelijkheids en content standaarden (prio-categorie)
3.4.3.3. Verkennen of voor toegankelijkheid- en contentstandaarden eenstreefbeeldafspraak kan worden gemaakt.
3.4.1.pdfchecker.nl, Pleio- community Open documentstandaarden verderactiveren en uitbreiden en (bijdragen aan) drie workshops.
3.4.2.3.3.1. Twee vormen van ondersteuningsmateriaal beschikbaar maken(bv.website voor digitaal toegankelijk publiceren en de beslisboom, tools,infographic, video) in relatie tot use cases voor documentformatsonderhouden.
3.4.3.3.3.2. Actueel houden en delen van in kaart gebrachte 'beste overwegingen' voor publiceren van content.
3.4.4.Testtooling (door-)ontwikkelen en metingen (laten) uitvoeren voortoegankelijkheids- en contentstandaarden. (A,D)
3.5.3.4. Adoptie van Digitale Connectiveitstandaardendigitaleconnectiviteitstandaarden (prio categorie)
3.4.1.IPv6
3.5.1.1.1.1. Alsnog halenHet gebruik van IPv6 stimuleren en erop sturen dat de streefbeeldafspraak IPv6
3.5.1.1.3.4.1.1. (Nader te bepalen) ondersteuning overheidsbredeadoptieactiviteiten voor IPv6 (met een uiterlijke implementatiedatumvan 31 december 2021) alsnog door alle overheden wordt nagekomen.
3.5.2.3.4.2. API’s
3.5.2.1.3.4.2.1. Participeren aan bijeenkomsten voor het Kennisplatform APIs en blijven plaatsnemendeelname in de stuurgroep.
3.5.2.2.3.4.2.2. Drie keer presentaties over de meerwaarde van API’s 3.5.2.3.3.4.2.3. Testtooling voor API’s (door-)ontwikkelen en meting (laten) uitvoeren.
3.6.3.5. Follow up Bottleneck onderzoek, en metMet opdrachtgevers, architecten, CIO-adviseurs verkennen van mogelijkheden om gebruik open standaarden te vergroten, mede door het verweven ervan in bestaande kaders als BIO-, CIO- toetskaders, en inkoopvoorwaarden.
3.6. Het voldoen aan open standaarden vormt een onderdeel van het CIO-oordeel.De inzet van het Forum is gericht op ondersteuning en naleving daarvan.
3.7. Onder meer door het best practices delen die bijv. vanuit CIO's geïnitieerd zijnom adoptie te bevorderen. Bundelen in praktijkverhalen (BZK, AZ/DPC, Nat.Politie, SZW, VWS etc).
3.7.3.8. Bijdrage leveren aan Handreiking ICT en wetgeving met betrekking tot standaardisatie, onder andere door aan te sluiten bij een kwaliteitskader als het IAK.Beleidkompas (opvolger IAK).
- In gesprek gaan met diverse toezichthouders over het toezicht op ICT en ICT-systemen aan de hand van de ‘pas toe of leg uit’-lijst en de aanbevolen lijst.
- Daarnaast stimuleren dat de standaarden worden vervlochten inbestaande pdca-cycli en toezichtskaders.
3.8.3.11. Bijdrage leveren aan overleg met / adviseren van Audit Dienst Rijk inzake nadere prioritering van het auditen op implementatie open standaarden inclusiefleg uit, het inzetten van een vraaggestuurde opdracht aan de Rekenkamerdaarover, en het benadrukken van de verantwoording open standaarden in dedaarop aangeapste Rijksbegrotingsvoorschriften.
3.9.3.12. Practice what you preach: Als Forum Standaardisatie zelf (blijven) voldoen aan alle IV-de (relevante) standaarden enToegankelijkheidsstandaardenop lijst open standaarden, en deelbaar, verbindbaar en machineleesbaar zijn en dat borgen. (o.a. hergebruik van lijstopen standaarden als open data)..Lessons learned daaruit gebruiken voor brede adoptie van informatieproducten van het Forum Standaardisatie.
3.10.3.13.Presentaties voorzitter in verschillende hoogambtelijke en tactische overheids koepel gremiaoverheidskoepelgremia (conform OBDO besluit maart 2021), minstens 5.
- Bekendheid Forum & PToLU lijst vergroten
- 14.Afhandelen minstens 100 gebruikers- en toepassingsvragen (over IV-, DOC-, API's en overige standaarden).
- 15.Maatschappelijke meerwaarde PToLU ‘pas toe of leg uit’-standaarden verduidelijken.
3.13.1.3.15.1. Voor alle standaarden op de PToLU ‘pas toe of leg uit’-lijst iswordt een (real life) use caseconcreet gebruiksvoorbeeld beschreven (meerjarig actiepunt).
3.13.2.3.15.2. Inbrengen van perspectief burgers en bedrijven (als maatschappelijke stakeholder) in het Forum (Kafka-brigadeKafkabrigade, OSF, Mens/Eindgebruiker Centraal), Rijksprogramma voor DuurzaamDigitale Informatiehuishouding).
3.15.3. Kamerstukken waarin Forum Standaardisatie wordt genoemd 2x per jaar in Forum agenderen. In 2022 evalueren wat de doelstelling van deze actie.
3.14.3.16.(actiepuntis en of de activiteit gewenst resultaat oplevert.reedsafgerond)
- Aanpassen website forumstandaardisatie aan resultatengebruikersonderzoek
- Het belang van open standaarden voor digitale autonomie, leveranciers-onafhankelijkheid en transparantie in het publieke domein is aan de hand vaneen concrete praktijkcase aangetoond .
- Adviseren over aankomende verplichte standaarden in WDO op functioneel toepassingsgebied, duurzaamheid, het beheer en de ondersteuning van de
- Communicatie planCommunicatieplan en -middelen ontwikkelen voor aankomende verplichting HTTPS, HTPSHSTS en TLS, plan aan DS presenteren uiterlijk eind Q1 en actief communicatieplan uitzetten in Q2(regie bij BZK).
- Meeschrijven met BZK/DS aan de aankomende AMvB voor verplichtstelling email emailveiligheidstandaarden.
4. Internationaal
- Participeren in internationale samenwerkingsverbanden en conferenties (zoals IGF, EuroDIG, OneConference en GFCE) met een relatie totinternetstandaarden, en inhoudelijk bijdragen (bijv. via sessie of booth) waar datde doelstellingen van het Forum Standaardisatie verder helpt.
- Uitvoeren van een krachtenveld- en stakeholderanalyse op het Europese eninternationale Focus op impact van waarden-gedrevenstandaardisatie, ‘verwettelijking’ van Europese standaardisatie, veranderendegovernance van Europese SDOs, en regionale vs. mondiale standaardisatie.
3.19.4.2. Monitoren van internationale Europese standaardisatieontwikkelingen door deelname alle MSP-vergaderingen, aan het Multi Stakeholder Platform onICT Standardisation
- Verspreiden jaarlijkse update Rolling Plan on Standardisation EU aanbetrokken beleidsmedewerkers en waar nodig input ophalen voor het komende
- Faciliteren bijeenkomsten Sponsorgroep Internationaal en terugkoppelingaan Forum (minstens twee keer per jaar).
- Modern Email Security Standards for EU governments (MESSEU) is eensamenwerkingsverband tussen Europese overheden dat tot doel heeft omervaringen en best practices uit te wisselen b.t. het stimuleren van de adoptievan e-mailbeveiligingsstandaarden. Naast deelnemers van verschillendelidstaten zijn ook vertegenwoordigers van de Europese Commissie en eenaantal industrie-experts betrokken.- (BFS is één van de oprichters en huidigetrekkers van het initiatief. BFS heeft eerder de 2de workshop in Den Haaggeorganiseerd en heeft geholpen met de organisatie van verschillende andereworkshops.) Voor 2022 staat in februari de 7de MESSEU workshop gepland diedoor Duitsland zal worden gehost en waarbij Nederland (BFS en NCSC)bijdraagt aan de organisatie. In de tweede helft van 2022 zal naar verwachtingook een workshop plaatsvinden.
4.3.Indien Europese Verzamelen en indienen van feedback op het EuropeseRolling Plan for ICT Standardisation vanuit de overheid. Verspreiden van hetRolling Plan onder belanghebbenden bij de overheid.
4.4. Twee internationale samenwerkingsinitiatieven voor veilig e-mail: Messeu(alleen overheden) en M3AAWG (publiek-privaat)..
3.23.4.5. 1.8. Gevraagd en ongevraagd advies op de inhoud van de Europese Standaardisatiestrategie wordt gepresenteerd in 2022, advies geven op inhoudgepubliceerde strategie en de en strategische kansen.
thema’s die daaruit voortkomen
Daarnaast wordt de internationale component telkens integraal meegenomen in de activiteiten in de andere genoemde categorieën.
5. Strategische taken zaken
- Aanpassen werkplan aan de hand van nieuw regeerakkoord, enmeewerken aan nieuw meerjarig instellingsbesluit en
- Beoogd wordt daarbij de activiteiten duidelijker te richten op demaatschappelijke doelen en beleidslijnen. En de adviesrol van het Forumsteviger neer te zetten, gericht op verhoging van de toepassing van de pas-toe-of-leg uit standaarden.
- Meewerken aan nieuw instellingsbesluit in samenwerkingMIDO en GDI Joram
5.1.1.Als lid van de Architectuurraad (voorzitter Forum) de voortgang van deadoptie van open standaarden in de GDI bewaken en voorstellen doen voorhet aanjagen van de adoptie. Daarnaast signaleren en adresseren vanstandaardisatiekansen.
- Verkennen met opdrachtgevers in Q1 en Beoogd wordt het nieuweinstellingsbesluit uiterlijk 30 juni 2022 te hebben afgestemd engeaccordeerd.
3.24.3.5.1.2. Meewerken aan nieuw jaarplan 2023 gebaseerd op nieuwinstellingsbesluit. Concept jaarplan wordt uiterlijk 15 september aan deopdrachtgevers gepresenteerd en uiterlijk in de laatste Forum vergaderingvoorgelegd aan de Forumsecretariaat OBDO hoe te komen tot beterenaleving besluitvorming OBDO door leden. OBDO op het gebied vanstandaardisatie.
4.6. Activiteiten voor versterking samenwerking Bureau Forum Standaardisatie en CIO Rijk
4.1. De eerste twee punten zijn onderdeel van deConform I-strategie Rijk 2021-2025 (Hoofdstuk 3; Bestendigen ICT-landschap en Hoofdstuk 4; Optimaliserengenerieke voorzieningen):
4.2.6.1. Meermeer aandacht hebbenvragen voor feitelijke implementatie van open standaarden in rijksbrede voorzieningen en rijkskaders (bijvoorbeeld door het maken van een vertaalslag van het concreet toepassen van de open standaard in de voorziening).
4.3.6.2. Ondersteuning bieden bij het beheren en ontwikkelen van kaders (bijvoorbeeld bij de actualisering van de Enterprise Architectuur Rijk (EAR)).
4.4. Samenhang duidelijk maken tussen de standaarden van het ForumStandaardisatie en andere nationale en internationale standaarden zoals deArchiefstandaarden (Standaardisatieraad), NEN-normen en W3C (zoals WCAG2.1 op basis waarvan Digitoegankelijk tot stand is gekomen).
5.7. Capaciteitsverdeling en prioritering
In de verdeling van de capaciteit van Forum en haarzijn bureau ten aanzien van deze actiepunten, wordt rekening gehouden met de volgende beleidsprioriteiten en -ambities:
- Beheren, doorontwikkelen en publiceren van de ‘pas toe of leg uit’-lijst en de lijstaanbevolen standaarden en de adoptie van de standaarden op het gebied vanstandaardisatie: deze lijsten
- AdviseringAdviseren rond het alsnog halen van de streefbeeldafspraken IV- standaarden (web + e-mail), en de streefbeeldafspraak IPv6.
- Het adviserenAdviseren ten aanzien van een streefbeeldafspraak voor veilige routering op internet rPKI.
- Stimuleren dat 75% van alle basisregistratie API’s, en alle API’s op developer.overheid.nl zijn ontsloten conform de PToLU standaard (Open Api Specification/Rest Api Design rules)
- Stimuleren dat in devan uitvraag bij aanbestedingen uit de monitor is in 95% van degevallen gevraagd naar minstens 1minimaal één relevante standaard. (streefbeeldhierbij is komen naar 95%).
- En stimuleren dat in de GDI voorzieningen uit de monitorStimuleren van het percentage toegepaste relevante standaarden minstensbij GDI-voorzieningen(streefbeeld hierbij is 80% is.%).
- Bijdragen aan het BZK DS beleidstraject herkenbare en veilige digitale overheid door onder andere uitvoeren onderzoek domeinnaambeleid en adviseren Register Internetdomeinnamen Overheid (RIO), en verkennen van de kansen van standaardisatie in het beleidsdossier Regie op Gegevens (incl. berichtenverkeer).
- Het tot stand brengen van een meerjarige actieagenda tot stand gebracht op gebiedvan open standaarden en Nederlandse Digitaliseringsstrategie gericht op de digitaleeconomie (selectie uit Onderzoek en innovatie, Cybersecurity, DigitaleWeerbaarheid, Digitale soevereiniteit, Digitale Connectiviteit, Data kwaliteit, Datadelen, Data portabiliteit en mogelijk AI).
8. Rol leden Forum Standaardisatie en wat van hen verwacht
Van de leden van het Forum Standaardisatie worden in ieder geval de volgendeactiviteiten verwacht:
- het voorbereiden van, bijwonen van en doorgeven aan eigen organisatie enachterban van beslissingen uit de vergaderingen van het Forum Standaardisatie;
- het daarbij betrekken van de eigen organisatie en de achterban;
- het zijn van spreekbuis van het Forum Standaardisatie van de achterban;
- het zijn van sponsor van (minstens) één dossier of thema van het ForumStandaardisatie;
- het agenderen van de periodieke informatieveiligheidsmeting en/of monitor openstandaarden in een gremium van de eigen achterban.
Het Forum Standaardisatie heeft een status als deskundig gremium op het gebied vaninteroperabiliteit, standaardisatie en open standaarden. Kenmerkend en uniek voor hetForum Standaardisatie is de deskundigheid, de open en transparante werkwijze en debrede scope door de brede deelname vanuit de publieke sector (rijksoverheid,decentrale overheden, uitvoeringsorganisaties, non-profit-organisaties, zowel vanuitbeleid als uitvoering), het bedrijfsleven, de onderzoekswereld en het maatschappelijkveld. Dit maakt het mogelijk om standaardisatie vanuit verschillende invalshoeken aante jagen, met aandacht voor zowel het beleidsperspectief als de uitvoering als bredetoepassing. De leden van het Forum Standaardisatie worden aangesteld oppersoonlijke titel vanwege hun deskundigheid, brede blik, breed netwerk en/of affiniteitop het gebied van standaardisatie en procesvernieuwing en/of digitale dienstverlening.Het Forum Standaardisatie kenmerkt zich door een de brede achtergrond van haarleden. De leden hebben een achtergrond in het bedrijfsleven, de wetenschap, hetmaatschappelijk veld en/of publieke sector (rijksoverheid, decentrale overheden,uitvoeringsorganisaties, non-profit-organisaties, zowel vanuit beleid als uitvoering). DeStaatssecretaris Digitalisering en Koninkrijksrelaties kan in overeenstemming met hetMinisterie van Economische Zaken en Klimaat de samenstelling van het ForumStandaardisatie wijzigen.