Opzet Monitor Open standaarden 2022

Content

Vergadering: Forum Standaardisatie 8 december 2021

Agendapunt: 4D

Documentnummer: FS-20211208-4D

Download hier de PDF versie van dit document. Wij kunnen de digitale toegankelijkheid van het PDF bestand niet garanderen.

Verkorte opzet van de Monitor Open standaarden 2022

De Monitor Open standaarden 2022, inmiddels al weer het 11e jaarlijkse onderzoek naar het gebruik van open standaarden van het Forum Standaardisatie, bestaat uit drie onderzoeken:

  1. Aanbestedingen: vragen de aanbestedende diensten om alle verplichte open standaarden die van toepassing zijn? En zo niet: leggen zij dit uit in het jaarverslag?
  2. Voorzieningen: hoe staat het met de toepassing van de verplichte open standaarden in centrale overheidsvoorzieningen?
  3. Gebruiksgegevens: wat is er nog meer bekend over het gebruik van de standaarden van de ‘pas toe of leg uit’-lijst?

Hoofddoel is het meten van de mate waarin aan open standaarden wordt voldaan. Deze onderzoeken vormen op zichzelf bovendien een adoptie-bevorderende activiteit. In het verlengde daarvan omvat de opdracht nog verschillende andere activiteiten die bijdragen aan de adoptie en aan de werkzaamheden van het Forum Standaardisatie.

Nieuwe elementen in de voorgestelde opzet voor de meting in 2022 zijn:

  1. afronden experiment met digitale ondersteuning van de selectie van te beoordelen aanbestedingen;
  2. onderzoek naar open standaarden bij opdrachten onder raamovereenkomsten; scope en aanpak zullen begin 2022 worden uitgewerkt n.a.v. de case study naar de Logius-raamovereenkomst;
  3. bespreken van de borging van open standaarden met enkele ‘grote ICT-projecten’ (Rijks ICT-dashboard);
  4. realiseren van een eerste versie van een wiki waarin resultaten interactief gepubliceerd worden en daarmee overheden de gelegenheid bieden voor inhoudelijke argumentatie en aanvulling;
  5. uitbreiden en vernieuwen van de monitor-gerelateerde communicatie, inclusief organiseren van nieuwe bijeenkomsten – op basis van het plan dat eind december wordt opgeleverd; (daarbij wordt gedacht aan bijvoorbeeld artikelen/blogs, interviews/filmpjes, webinars al dan niet i.s.m. iBestuur, waaronder een webinar ‘het kan dus wel’ over best practices, een bestuurlijke notitie over bevindingen van de monitor, een ‘leest-lekker-weg-versie’ van de managementsamenvatting, het aanbieden van een inhouse-informatiesessie-op-verzoek, samenwerking met TenderNed en andere platforms, en wat dies meer zij;
  6. introductie van Ranking VAROS (Voldoen aan relevante open standaarden): voor elk departement wordt een score berekend (en een rangorde) tussen 0 en 100 o.b.v. Analyse naar organisatie;
  7. Gap-analyse per organisatie: infographic op één A4 met scores en achterliggende gegevens, met motiverende boodschap en verwijzingen naar informatie en ondersteuning;
  8. Analyse naar Accountmanager: overzicht van de scores van zjin/haar standaarden;
  9. emails ‘u bent in beeld’ v2.0: aantrekkelijke vormgeving, motiverende boodschap, verwijzing naar informatie en ondersteuning;
  10. emails ‘u bent beoordeeld’ v2.0: aantrekkelijke vormgeving, motiverende boodschap, verwijzing naar informatie en ondersteuning;
  11. emails ‘u bent beoordeeld’ aan opdrachtgevers (in overleg met beheerders?) van voorzieningen, met toelichting op standaardenbeleid en monitor en verwijzing naar informatie en ondersteuning;
  12. bijeenkomst met inkoopadviseurs, waarvoor in elk geval (ook) externe inkoop-adviseurs worden uitgenodigd die bij beoordeelde aanbestedingen Mon2020 en Mon2021 betrokken waren;
  13. overleg met CIO’s en/of IMO: hoe kan BFS ‘prille plannen’ (dus: ICT-projecten en -aanbestedingen in een vroeg stadium) informeren en ondersteunen, welke rol kunnen zij daarbij spelen?

Documentatie-type