Overzicht Kamerstukken van april 2021tot heden
Content
Vergadering: Forum Standaardisatie 09 juni 2021
Agendapunt: 2B
Documentnummer: FS 20210609.2A
Aan: Forum Standaardisatie
Van: Bureau Forum Standaardisatie
Datum: 27 mei 2021
Versie: 1.0
Bijlagen: geen
Download hier de PDF versie van dit overzicht van kamerstukken. Wij kunnen de digitale toegankelijkheid van het PDF bestand niet garanderen.
Toelichting
Onderstaande betreft een overzicht van gepubliceerde Kamerstukken sinds de Forumvergadering van 21 april 2021. Kamerstukken op het overzicht zijn geselecteerd op aanwezigheid van de noemers:
- Forum standaardisatie
- Open standaarden
- (Semantische) standaardisatie
- Digitale toegankelijkheid
- Digitale overheid
- Digitale inclusie
April 2021
09/04 Nationaal Groeifonds – CPB analyse
Datum publicatie: 09 april 2021
CPB-analyse voorstellen Nationaal Groeifonds (maart 2021)
Vermelding: Open standaarden
Niet vermeld: Digitale toegankelijkheid / Forum standaardisatie / (Semantische) standaardisatie / Digitale overheid / Digitale inclusie
Pagina 159
“Activiteiten gericht op innovatie en kennisverspreiding (verdiepen en verbinden) zijn potentieel kansrijk, mits uitgevoerd op kleinere schaal om eerst kennis op te doen over de werkwijze en effectiviteit. De innovatielabs kunnen een waardevolle vernieuwing en verdere uitbreiding van de digitale middelen en methoden stimuleren, hoewel het voorstel de knelpunten in de marktwerking maar in beperkte mate aanpakt. Toetreden tot de markt van leermiddelen lijkt lastig, net als de vorming van een stevige vraagcoalitie, die inherent is aan de decentraal belegde keuze voor leermiddelen en methoden. Het veld probeert hier steeds adequater mee om te springen.
Alternatieve mogelijkheden om knelpunten op te lossen, zoals bijvoorbeeld het werken met open standaarden, zijn niet onderzocht.”
“Bij een diepgaandere probleemanalyse kunnen ook alternatieve oplossingsrichtingen in beeld komen, zoals het verplicht stellen van interoperabiliteit door open standaarden dat de overheid al vaak gebruikt.”
09/04 Adviescommissie Nationaal Groeifonds - Rapport eerste beoordelingsronde
Datum publicatie: 09 april 2021
Rapport eerste beoordelingsronde. Adviescommissie Nationaal Groeifonds (maart 2021)
Vermelding: Open standaarden
Niet vermeld: Digitale toegankelijkheid / Forum standaardisatie / (Semantische) standaardisatie / Digitale overheid / Digitale inclusie
Pagina 115:
“Mocht de indiener voor de niet toegekende onderdelen opnieuw willen indienen, dan doet de commissie de volgende aanbevelingen: …
- Ga na of andere oplossingen voor de gebrekkige werking van de markt voor leermiddelen niet effectiever en doelmatiger zijn. Denk bijvoorbeeld aan marktordening en -regulering, en het bevorderen van open standaarden. Open standaarden voor ICT c.q. digitale leermiddelen zorgen ervoor dat producten van verschillende producenten in combinatie kunnen worden gebruikt, waardoor marktwerking wordt bevorderd.”
“De commissie onderschrijft de conclusie van het CPB (2021) dat de probleemanalyse onvoldoende scherp is. Zo mist de commissie een analyse van andere maatregelen die kunnen aangrijpen op de werking van de leermiddelenmarkt, zoals regulering, open standaarden voor ICT en digitale leermiddelen en certificering (kwaliteitsborging).”
Mei 2021
11/05 Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg - Memorie van Toelichting
Datum publicatie: 11 mei 2021
Kamerstuk: Memorie van Toelichting
Regels inzake het elektronisch delen en benaderen van gegevens tussen zorgverleners in aangewezen gegevensuitwisselingen (Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg)
Vermelding: Digitale overheid / (open) standaarden
Niet vermeld: Digitale toegankelijkheid / Forum standaardisatie / (Semantische) standaardisatie / Digitale inclusie
Pagina 6
“In de verschillende Hoofdlijnenakkoorden heeft gestandaardiseerde elektronische gegevensuitwisseling een prominente plek gekregen. Zo is in het Hoofdlijnenakkoord Medische Specialistische Zorg 2019–2022 opgenomen dat partijen de afgesproken standaarden implementeren, waaronder de Basisgegevensset Zorg (BgZ) en andere Zorginformatie bouwstenen (ZIB’s) en de MedMij standaarden.”
Pagina 13
“Het wetsvoorstel betreft het uitwisselen van gegevens over de cliënt, maar niet de uitwisseling van gegevens met de cliënt. Voor de informatie uitwisseling richting de cliënt is het MedMij- afsprakenstelsel ingericht. Dit afsprakenstelsel is onder paragraaf 2.2 toegelicht. Dit laat onverlet dat het wetsvoorstel ook positieve effecten kan hebben op de gegevensuitwisseling met de cliënt. Doordat gegevens met behulp van een elektronische infrastructuur beschikbaar worden en tussen zorgverleners op die wijze worden uitgewisseld, kunnen deze logischerwijs ook makkelijker uitgewisseld worden met de cliënten. Dit positieve effect wordt nog eens versterkt doordat bij de ontwikkeling van een NEN-norm rekening zal worden gehouden met het MedMij- afsprakenstelsel. Wanneer een NEN-norm wordt ontwikkeld, zal namelijk altijd gestart worden met een brede inventarisatie. Het proces staat open voor alle belanghebbenden. Tijdens deze inventarisatie wordt onder meer in kaart gebracht welke (internationale) standaarden en andersoortige afspraken beschikbaar zijn, die als input kunnen dienen voor de normontwikkeling. Hierbij worden onder meer de afspraken vanuit het MedMij-stelsel meegenomen.”
Pagina 21
“De enige materiële eis die in het wetsvoorstel is opgenomen, is dat interoperabiliteit bereikt moet worden met de norm. Het wel opnemen van een wederzijde erkenning van andere normen zou tot gevolg hebben dat die normen getoetst zullen worden aan het vereiste van interoperabiliteit, en daaraan op zichzelf kunnen voldoen, maar dat deze erkenning desondanks het risico in zich heeft dat er onderling in die aangewezen gegevensuitwisseling geen interoperabiliteit ontstaat. Door de erkenning van een andere norm wordt de gegevensuitwisseling als geheel dan niet interoperabel, wat nu juist beoogd wordt met dit wetsvoorstel. De afgelopen jaren is precies dit probleem opgetreden bij de digitalisering in de zorg. Er zijn tal van elektronische gegevensuitwisselingen ontstaan die volgens verschillende standaarden uitwisselen. Binnen een specifieke gegevensuitwisseling bestaat hierdoor vaak geen interoperabiliteit. Om voor specifieke gegevensuitwisselingen interoperabiliteit te borgen is het daarom noodzakelijk om één norm per uitwisseling vast te stellen.”
Pagina 23
“In de norm zelf zal, waar nodig, wel dynamisch worden verwezen naar onderliggende gedetailleerde standaarden, zoals bijvoorbeeld informatiestandaarden van Nictiz. Deze standaarden worden meerdere malen per jaar aan de stand der techniek aangepast.”
Pagina 37
5.4 Verhouding ten aanzien van wetsvoorstel digitale overheid
Het wetsvoorstel digitale overheid (hierna: Wdo) heeft tot doel het regelen van het veilig en betrouwbaar kunnen inloggen voor Nederlandse burgers en bedrijven bij de (semi-) overheid (eID stelsel). De Wdo gaat ook gelden voor categorieën van zorgaanbieders die vallen onder de Wabvpz, in het kader van de taken waarvoor zij op basis van de Wabvpz het BSN gebruiken. Dit betekent dat deze zorgaanbieders bij de uitwisseling van gegevens (in aanvulling op eventuele eisen die gelden op grond van het voorliggende wetsvoorstel) zullen moeten voldoen aan de eisen en normen ten aanzien van veilig inloggen uit de Wdo. Op grond van dit wetsvoorstel worden dergelijke regels voor elektronische gegevensuitwisseling dan ook vooralsnog niet vastgesteld.
Wel zal, wanneer NEN-normen ontwikkeld worden, bij het opstellen van die normen de AMvB de Wdo in acht genomen worden.
Pagina 50/51
“Hoewel in de normen zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van (internationale) open standaarden, kan dit wetsvoorstel ervoor zorgen dat aanbieders van informatietechnologie producten of -diensten maatwerkoplossingen zullen moeten ontwikkelen voor de Nederlandse markt.”
“Genormaliseerde eisen zien niet op één specifieke elektronische infrastructuur. Het gebruik van standaarden maakt ook dat een informatietechnologieproduct of -dienst zonder grote aanpassingen bij veel zorgaanbieders bruikbaar is. Daarmee is het voor aanbieders van informatietechnologieproducten of -diensten eenvoudiger om hun product of dienst zonder aanpassingen te doen inpassen bij zorgaanbieders, in meerdere sectoren en op landelijk niveau.”
11/05 Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg - Advies VNG
Datum publicatie: 11 mei 2021
Advies VNG
Vermelding: (Semantische) standaardisatie
Niet vermeld: Open standaarden / Forum standaardisatie / Digitale overheid / Digitale toegankelijkheid / Digitale inclusie
Pagina 2
“De initiatieven uit 'het veld', de praktijk, zijn belangrijk maar bieden nog onvoldoende voortgang. Daarnaast zijn ze wat de VNG betreft ook nog onvoldoende aangehaakt bij alle actoren in de zorg en missen daarin afstemming op diverse onderdelen. Dat geldt ook voor gemeenten. Met VWS zijn wij daarom van mening dat standaardisatie nodig is. Eenheid van taal en gegevens zijn nodig om (semantische) operabiliteit te realiseren. Daarbij verwijst het wetsvoorstel naar bestaande initiatieven zoals de Basisgegevensset Zorg (BgZ), Zorginformatie bouwstenen (ZIB's) en de MedMij standaarden. Ook benoemd VWS het belang van het Informatieberaad Zorg. Wij onderschrijven deze ontwikkelingen, maar zouden ook graag meer aandacht zien voor ontwikkelingen bij gemeenten waar standaarden en gegevensuitwisseling hoe langer hoe meer van belang zijn en ontwikkeld worden, en de initiatieven op het terrein van preventie. Tot op heden vinden we de ontwikkelingen te veel gebaseerd op de 'curatieve zorg' en de medische zorg sector, en te weinig op het terrein van 'publieke / gemeentelijke' ontwikkelingen.”
17/05 Nederlandse Digitaliseringsstrategie 2021
Datum publicatie: 17 mei 2021
Nederlandse Digitaliseringsstrategie 2021
Vermelding: Open standaarden / Forum standaardisatie / (Semantische) standaardisatie
Niet vermeld: / Digitale overheid / Digitale toegankelijkheid / Digitale inclusie
Belang: ter kennisgeving, NL Digibeter, dossier Internationaal
Pagina 18
“De Commissie wil met diverse MFK-fondsen en met lidstaten € 4 tot 10 miljard investeren in Europese cloudinfrastructuren, standaardisatie en datakwaliteit, om de veilige en makkelijke uitwisseling en opslag van gegevens te verbeteren en meer keuzevrijheid te creëren. In oktober 2020 ondertekende Nederland hierover met alle Europese lidstaten een verklaring.”
Pagina 41
“De Nederlandse overheid stimuleert al jaren de inzet van open standaarden in het eigen domein. Het Forum Standaardisatie adviseert welke open standaarden een pas-toe-of-leg-uit status krijgen, ondersteunt overheidsorganisaties bij het toepassen van open ICT-standaarden en rapporteert daarover jaarlijks aan de Tweede Kamer.”
Pagina 46
“Om publieke waarden te kunnen waarborgen en ongewenste beïnvloeding tegen te gaan zal de Nederlandse overheid actiever moeten participeren in standaardisatieorganisaties als ITU en ETSI. Dat vereist onder meer technische expertise en kennis over voorliggende standaarden. Om dit te realiseren zal meer samenwerking worden gezocht met die partijen die de technische aspecten van de standaarden kunnen duiden en mede bepalen.”
Pagina 61
“Voor de zomer Agenda Digitale Overheid: NL DIGIbeter, opnieuw geactualiseerd. Mogelijk krijgt deze actualisatie i.v.m. de aanstaande kabinetswissel een andere vorm.”
“We werken aan voorstellen voor aanvullende onderwerpen in tranche II van de Wet Digitale Overheid en nadere uitvoeringsregelingen. We streven naar invoering van de wet begin 2022.”
Pagina 81
“Om de adoptie van veiligheidsstandaarden (HTTPS/HSTS) te vergroten, zal in 2021 extra ingezet worden op voorlichting aan zogenaamde achterblijvers. Dit zal onder andere gebeuren via kanalen van BZK en het Forum Standaardisatie. In 2022 wordt de implementatie van deze standaarden een wettelijke verplichting.”
17/05 Toekomstverkenning Digitalisering 2030
Datum publicatie: 17 mei 2021
Toekomstverkenning Digitalisering 2030
Vermelding: Open standaarden / Digitale overheid / Digitale inclusie / (Semantische) standaardisatie
Niet vermeld: Digitale toegankelijkheid / Forum standaardisatie
Belang: ter kennisgeving, dossier Internationaal, dossier API’s, dossier levensgebeurtenissen
Pagina 6
“De digitale transitie voltrekt zich in een hoog tempo. Technologische, economische en maatschappelijke ontwikkelingen volgen elkaar snel op en geven samen vorm aan onze digitale toekomst. Het is daarom van groot belang dat overheid en samenleving een zicht krijgen op mogelijke ontwikkelingen, zich op de toekomst voorbereiden en, waar nodig en mogelijk, ontwikkelingen ook bijsturen. Met het oog hierop heeft het kabinet een toekomstverkenning uit laten voeren naar de belangrijkste trends en ontwikkelingen richting 2030. De Toekomstverkenning Digitalisering 2030 schetst aan de hand van elf trends een beeld onze digitale toekomst.”
Pagina 7
“Op basis van de trends en de onderliggende onzekerheden formuleren de onderzoekers vier verschillende toekomstbeelden van onze digitale toekomst.
In deze beelden staan twee vragen centraal: welke actoren zijn leidend in de digitale transitie en welk doel dient het proces van digitalisering.
De eerste vraag sluit nadrukkelijk aan op de zorgen die vandaag al leven ten aanzien van onze afhankelijkheid van een klein aantal (niet-Nederlandse en niet-Europese) bedrijven die in toenemende mate de spelregels van digitale transitie bepalen.
De tweede vraag hangt hier sterk mee samen en heeft betrekking op de rol van digitalisering ten behoeve van kansengelijkheid en duurzaamheid.
De toekomstbeelden verkennen daarom scenario’s waarin de belangrijkste infrastructuur en platformen in handen blijven van private partijen of juist in (semi-)publiek beheer komen, en waarin digitalisering op de eerste plaats bijdraagt aan economische groei of juist aan brede welvaart.”
Pagina 17
“Het feit dat alles draait om informatie vertaalt zich ook in de architectuur van digitale technologie. Deze bestaat uit verschillende lagen waartussen continu informatie wordt uitgewisseld.”
“Wanneer we de toekomst van de digitale transitie willen begrijpen zullen we rekenschap moeten geven van deze gelaagde structuur.”
“Om toekomstige digitale ontwikkelingen en de maatschappelijke impact ervan goed te kunnen duiden, is het … noodzakelijk rekenschap te geven van de gelaagde structuur. In dit rapport hanteren wij hiervoor een raamwerk: de Stack.”
Pagina 30
“Op de verschillende lagen van de Stack zien we technologische ontwikkelingen die mede vorm zullen geven aan onze digitale toekomst.”
Pagina 57
“Grootmachten ontwikkelen hun eigen Stack en proberen die tot mondiale standaard te verheffen. Dit is niet alleen een gevecht om economische en internationale macht, maar ook een strijd tussen ideeën over de manier waarop we onze samenleving inrichten en de rol die we technologie daarin toekennen.”
“Europa kent nog geen eigen Stack, al was het maar omdat de Amerikaanse techreuzen hier elke laag van de Stack domineren. De afgelopen jaren is Europa echter wel begonnen haar eigen Stack vorm te geven en hiertoe ook de nodige maatregelen te introduceren.
“Mogelijk vormt Europa met deze initiatieven een lichtend voorbeeld voor andere delen van de wereld en kunnen Europese bedrijven profiteren wanneer de Europese standaarden wereldwijd geïmplementeerd worden.”
Pagina 71
“Cybersecurity zal (ook) in de toekomst vooral een gedeelde verantwoordelijkheid zijn tussen ontwikkelaars en gebruikers van systemen. Bedrijven en overheden zullen zich meer dan ooit bewust moeten zijn van dreigingen en ook burgers zullen zich beter moeten (leren) wapenen. Tot slot kunnen we veiligheidsrisico’s niet los zien van de geopolitieke strijd die zich ook online manifesteert: in de vorm van spionage en sabotage, maar ook bij onderhandelingen over nieuwe technologische standaarden.”
Pagina 100
“Door de integratie van verschillende diensten, achter een enkele interface, ontstaan digitale ecosystemen waarbinnen gebruikers een gepersonaliseerde en frictieloze ervaring wordt geboden.
De groei van gratis application programming interfaces (APIs), open-source softwareontwikkelingskits (software development kits: SDKs) en de containerisatie van microdiensten creëren standaarden voor de interoperabiliteit van data en functionaliteiten van diensten, en faciliteren een frictieloos ecosysteem van diensten en applicaties.”
19/05 Jaarverslag en slotwet MinIenW
Datum publicatie: 19 mei 2021
Jaarverslag en slotwet Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 2020; Brief regering; Jaarverslag Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 2020
Vermelding: Open standaarden / Forum standaardisatie/ Digitale toegankelijkheid
Niet vermeld: (Semantische) standaardisatie / Digitale overheid / Digitale inclusie
Pagina 179
“Gebruik open standaarden en open source software
In 2020 is er niet afgeweken van het gebruik van de door het Forum Standaardisatie voorgeschreven open standaarden bij het verwerven of (door)ontwikkelen van de informatievoorziening van IenW. Net als in voorgaande jaren stuurt IenW op de toepassing daarvan bij het Werken onder Architectuur: de van toepassing zijnde open standaarden worden opgenomen in de architectuurdocumenten van het betreffende project en worden vertaald naar eisen in de documenten t.b.v. inkoop of aanbesteding. Om de toepassing van open standaarden ten aanzien de Digitale Toegankelijkheid kracht bij te zetten, is binnen IenW een Handreiking en een Praktische Toepassing Verplichte Eisen aan Digitale Voorzieningen opgesteld. Hierin worden richtlijnen vertaald naar toepasbare, concrete eisen voor aanbestedings- en ontwerpdocumenten .
IenW hanteert een in 2011 vastgestelde Open Source strategie die aangeeft dat - in geval van gelijke geschiktheid - bij verwerving of (door)ontwikkeling van de informatievoorziening, de voorkeur uitgaat naar de toepassing van Open Source Software. Ook hier is in 2020 niet van afgeweken.”
19/05 Jaarverslag en slotwet MinDef
Datum publicatie: 19 mei 2021
Jaarverslag en slotwet Ministerie van Defensie 2020; Brief regering; Jaarverslag Ministerie van Defensie 2020
Vermelding: Open standaarden
Niet vermeld: (Semantische) standaardisatie / Digitale overheid / Digitale inclusie / Forum standaardisatie/ Digitale toegankelijkheid
Pagina 82
“Gebruik open standaarden en open source software
Er is in 2020 niet afgeweken van het voorschrift.”
19/05 Jaarverslag en slotwet MinOCenW
Datum publicatie: 19 mei 2021
Jaarverslag en slotwet Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2020; Brief regering; Jaarverslag Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2020
Vermelding: Open standaarden
Niet vermeld: (Semantische) standaardisatie / Digitale overheid / Digitale inclusie / Forum standaardisatie/ Digitale toegankelijkheid
Belang: ter kennisgeving
Pagina 82
“Gebruik open standaarden en open source software
De Instructie Rijksdienst schrijft voor dat bij de aanschaf en ontwikkeling van ICT-diensten of ICT-producten in beginsel gebruik moet worden gemaakt van open standaarden van de lijst van het Forum Standaardisatie (www.forumstandaardisatie.nl). Valide afwijkingsgronden zijn opgenomen in de Instructie Rijksdienst. Als er sprake is van afwijking van de Instructie Rijksdienst dan wordt dit gemotiveerd aangegeven. Bij het Ministerie van OCW is bij meting eind 2020 geen sprake geweest van afwijking van de Instructie Rijksdienst.”
19/05 Jaarverslag en slotwet MinBZK
Datum publicatie: 19 mei 2021
Jaarverslag en slotwet Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2020; Brief regering; Jaarverslag Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2020
Vermelding: Open standaarden / Forum Standaardisatie / Digitale overheid / Digitale toegankelijkheid / Digitale inclusie
Niet vermeld: (Semantische) standaardisatie
Pagina 25
Wij streven naar een (digitale) samenleving waarin iedereen mee kan doen. Daarvoor moet de digitale dienstverlening gebruikersvriendelijk, toegankelijk en begrijpelijk zijn. De mens staat daarbij als gebruiker centraal. De onmisbaarheid van digitale vaardigheden om mee te kunnen blijven doen, is door het coronavirus verder versterkt. In 2020 hebben we mensen op verschillende manieren geholpen om mee te kunnen blijven doen. Overheidswebsites zijn toegankelijker gemaakt voor mensen met een beperking. Overheidsorganisaties zijn sinds 23 september 2020 verplicht om voor hun websites een toegankelijkheidsverklaring, inclusief een plan hoe de toegankelijkheid verder verbeterd wordt, te publiceren.
Pagina 88
Mijlpaal bij deze opgave is dat alle websites van overheidsinstanties 23 september 2020 voldoen aan de Europese webtoegankelijkheidsrichtlijn WCAG 2.1 en mobiele apps per 23 juni 2021. Het aanjaagteam van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) wordt ingezet ter bevordering van de toegankelijkheid en apps bij gemeenten.
Pagina 93
“Samen met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft het Ministerie van BZK het bureau Forum Standaardisatie gefinancierd om het gebruik van open standaarden overheidsbreed te vergroten. Daarnaast wordt halfjaarlijks de adoptie van informatieveiligheidstandaarden gemeten, die onder meer phishing vanuit overheidswebsite- en e-mail domeinnamen tegengaan. Het Forum Standaardisatie helpt overheden ook om te voldoen aan de digitale toegankelijkheidswetgeving met ondersteuning in de vorm van bijvoorbeeld webinars en toegankelijkheidscheckers. Ook zijn sinds 2020 de consultaties van open standaarden op internetconsultatie.nl beschikbaar gesteld.”
Pagina 140
“Open standaarden en open source software
Ook het Ministerie van BZK heeft in 2020 gehandeld conform artikel 3, eerste lid van de «Instructie rijksdienst bij aanschaf ICT-diensten of ICT-producten». Er zijn in de regel geen nieuwe ICT-diensten of -producten aangeschaft waarbij is afgeweken van de open standaarden op de «pas toe of leg uit»- lijst van het Forum Standaardisatie. BZK stimuleert rijksbreed het gebruik van open source software.”
19/05 Jaarverslag en slotwet MinAZ
Datum publicatie: 19 mei 2021
Jaarverslag en slotwet Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2020; Jaarverslag; Jaarverslag Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2020
Vermelding: Open standaarden / Digitale toegankelijkheid
Niet vermeld: (Semantische) standaardisatie / Digitale overheid / Digitale inclusie / Forum standaardisatie
Pagina 20, 22 en 25
“Gebruik open standaarden en open source software
Er zijn geen bijzonderheden te melden.”
Pagina 35
“De content op Rijksoverheid.nl wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden direct verwerkt. De webpagina’s die worden getest, zijn gebaseerd op een steekproef die wordt aangevuld met pagina’s waarvoor specifieke voorwaarden voor toegankelijkheid gelden, zoals gebruik van tabellen, taalwissels, foto’s en infographics".
"Dit om er zeker van te zijn dat de eisen voor toegankelijkheid correct worden toegepast. Het in 2020 behaalde percentage van 78% komt tot stand door het aantal content gerelateerde criteria waaraan wordt voldaan, te delen door het totale aantal criteria waarop wordt getoetst.”
19/05 Jaarverslag en slotwet overige Hoge Colleges van Staat
Datum publicatie: 19 mei 2021
Jaarverslag en slotwet overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad 2020; Jaarverslag; Jaarverslag overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad 2020
Vermelding: Open standaarden
Niet vermeld: (Semantische) standaardisatie / Digitale overheid / Digitale inclusie / Forum standaardisatie/ Digitale toegankelijkheid
Belang: ter kennisgeving
Pagina 39
“Gebruik open standaarden en open source software
De Raad van State maakt gebruik van open standaarden. Van open source software wordt geen gebruik gemaakt.”
19/05 Jaarverslag en slotwet MinVWS
Datum publicatie: 19 mei 2021
Jaarverslag en slotwet Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2020; Brief regering; Jaarverslag Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2020
Vermelding: Open standaarden
Niet vermeld: (Semantische) standaardisatie / Digitale overheid / Digitale inclusie / Forum standaardisatie/ Digitale toegankelijkheid
Belang: ter kennisgeving
Pagina 138
“Gebruik open standaarden en open source software
Binnen het concern VWS wordt gestreefd naar het gebruik van open standaarden. In een aantal gevallen, bijvoorbeeld precaire bedrijfsvoering met gevoelige informatie, is het gestandaardiseerd uitwisselen van gegevens niet altijd mogelijk en/of verantwoord. Ditzelfde principe geldt voor functionele inkoop van software binnen VWS. Indien het proces kan voldoen aan alle denkbare wensen en eisen van de gebruikers aan het informatiesysteem, hebben open source-oplossingen de voorkeur en worden als wens in het programma van eisen opgenomen.”
19/05 Jaarverslag SVB
Datum publicatie: 19 mei 2021
Jaarverslag SVB 2020
Vermelding: Open standaarden / Digitale toegankelijkheid
Niet vermeld: (Semantische) standaardisatie / Digitale overheid / Digitale inclusie / Forum standaardisatie
Pagina 20
“De realisatie van de doelstellingen ten aanzien van een digitale overheid vereist een gezamenlijke infrastructuur voor elektronische dienstverlening. Deze basisinfrastructuur wordt ingericht aan de hand van enerzijds beleid en wetgeving voor de afspraken en standaarden, en anderzijds de generieke voorzieningen. In 2020 heeft de SVB met meerdere acties hieraan bijgedragen:
- De SVB heeft in samenspraak met het Programma voor implementatie van de Single Digital Gateway in 2020 de eerste stap gezet in de invoering van de zogenoemde Implementing Acts. Dit behelst de aansluiting van de Engelstalige content van Rijksoverheid.nl, Business.gov en Ondernemersplein op de Europese site ‘Your Europe’ per 12 december 2020.
- Ook heeft de SVB in 2020 de voorziening DigiD Machtigen geïmplementeerd op MijnSVB. Dit maakt het mogelijk dat burgers een andere persoon machtigen om voor hen een digitale handeling te verrichten.”
Pagina 24
“In 2020 is fase 1 van het project Webkanalenstrategie afgerond. Deze fase behelsde het begrijpelijker maken van de teksten op de website voor mensen met een lagere leesvaardigheid. De teksten zijn vereenvoudigd, er wordt meer uitleg gegeven bij lastige terminologie en alle pagina’s zijn voorzien van voorleessoftware die de geschreven teksten in zeven verschillende talen voorleest. De SVB website heeft sinds 2020 een B-status en behoort daarmee tot de 8 procent van de overheidswebsites met een A- of B-status voor digitale toegankelijkheid. In 2020 is ook gewerkt aan de vernieuwing van MijnSVB. Deze portal wordt geïntegreerd in de website, zodat klanten makkelijk kunnen switchen naar de uitleg, terwijl ze bezig zijn met een transactie in MijnSVB.”