Overzicht Kamerstukken van maart 2021 tot heden

Content

Vergadering: Forum Standaardisatie 21 april 2021

Agendapunt: 2B

Documentnummer: FS 20210421.2B

Aan: Forum Standaardisatie

Van: Bureau Forum Standaardisatie

Bijlagen: Het digitale stembusakkoord (PDF bestand)

Download hier de PDF versie van dit overzicht van kamerstukken. Wij kunnen de digitale toegankelijkheid van het PDF bestand niet garanderen.

Toelichting

Onderstaande betreft een overzicht van gepubliceerde Kamerstukken sinds de Forumvergadering van 10 maart 2021. Kamerstukken op het overzicht zijn geselecteerd op aanwezigheid van de noemers:

  • Forum standaardisatie
  • Open standaarden
  • (Semantische) standaardisatie
  • Digitale toegankelijkheid
  • Digitale overheid
  • Digitale inclusie

Per kamerstuk zijn relevante passages geciteerd en is het mogelijk belang voor het Forum aangegeven.

Leesadvies: maakt u gebruik van de functie “Bladwijzers” in uw PDF reader. Dan kunt u eenvoudig navigeren door de Kamerstukken op publicatiemaand, -dag en -titel.

Maart 2021

01/03 Advies commissie Werken in de Zorg

Datum publicatie: 01 maart 2021

Bijlage: Kamerstuk

Advies commissie Werken in de Zorg over Sociale en technologische innovatie

Vermelding: Open standaarden

Niet vermeld: Forum standaardisatie / Digitale toegankelijkheid / Digitale overheid / Digitale inclusie

Belang: Ter kennisgeving

Pagina 5:

“(Open) standaarden voor data-uitwisseling en interoperabiliteit zijn in de zorg onontbeerlijk. Daaraan wordt hard gewerkt onder nationale regie, maar er is ook hier nog een lange weg te gaan. De commissie heef weinig gezien/gehoord dat de issues rondom de interoperabiliteit worden opgepakt, of dat organisaties op basis daarvan samenwerken aan vernieuwing.”

Pagina 7:

“Er is een transformatieplan nodig op landelijke schaal. Een transformatieplan dat richting geeft aan de vele verschillende aspecten van die noodzakelijke transformatie, waaronder een cruciale randvoorwaarde als de standaardisatie van elektronische gegevensuitwisseling.”

08/03 Besluit identificatiemiddelen voor natuurlijke personen

Datum publicatie: 08 maart 2021

Bijlage: Kamerstuk

Besluit houdende vaststelling van regels inzake de aanwijzing en erkenning van publieke en private identificatiemiddelen (Besluit identificatiemiddelen voor natuurlijke personen Wdo)

Vermelding: Open standaarden

Niet vermeld: Forum standaardisatie / Digitale toegankelijkheid / Digitale overheid / Digitale inclusie

Belang: Ter kennisgeving

Pagina 14:

“Zowel de eisen voor toetsing als de eisen waaraan een identificatiemiddelen en ontsluitende diensten in het Nederlandse stelsel, publiek of privaat, moeten voldoen worden met dit besluit en de onderliggende ministeriële regeling vastgelegd.”

Pagina 27:

“Bij regels rond de verwerking van persoonsgegevens, waarvoor onderdeel o een basis biedt, kan bijvoorbeeld ook worden gedacht aan nadere eisen, zoals wissen van verwerkte gegevens als het bewaren daarvan niet meer nodig is, of de verplichte versleuteling waardoor bijvoorbeeld het BSN van gebruikers waar mogelijk alleen versleuteld wordt verwerkt. Dergelijke eisen zullen ook gebaseerd zijn op open standaarden en ondersteund worden door gangbare, open bibliotheken.”

08/03 Gids Proportionaliteit

Datum publicatie: 08 maart 2021

Bijlage: Kamerstuk

Gids Proportionaliteit. 3e herziening, februari 2021

Vermelding: Forum standaardisatie

Niet vermeld: Open standaarden / Digitale toegankelijkheid / Digitale overheid / Digitale inclusie

Belang: ter kennisgeving

Pagina 69:

“Bij digitale inschrijvingen is het goed zich af te vragen welk betrouwbaarheidsniveau proportioneel is. Het ligt voor de hand aan te sluiten bij de handreiking voor betrouwbaarheidsniveaus voor authenticatie bij elektronische overheidsdiensten (versie 3) van Forum Standaardisatie en voor het indienen van aanbestedingsdocumenten (in ieder geval niet hoger dan) betrouwbaarheidsniveau 3 te hanteren.”

11/03 Schriftelijke antwoorden (wetsvoorstel begroting VWS)

Datum publicatie: 11 maart 2021

Bijlage: Kamerstuk Handelingen

Schriftelijke antwoorden op vragen gesteld in de eerste termijn van de behandeling van: - het wetsvoorstel Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2021 (35570-XVI); - het wetsvoorstel Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2020 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake Coronamaatregelen) (35567).

Vermelding: Open standaarden

Niet vermeld: Forum standaardisatie / Digitale toegankelijkheid / Digitale overheid / Digitale inclusie

Belang: ter kennisgeving

Pagina 57:

“De eenvoudige, eenduidige, landelijke beschikbaarheid van een infrastructuur en randvoorwaardelijke voorzieningen kan het elektronisch uitwisselen van gegevens versnellen. Op de lange termijn wil ik dit realiseren door het gebruik van open standaarden en het borgen van keuzemogelijkheid op het gebied van ICT-producten voor zorginstellingen.”

Pagina 58:

“Met het wetsvoorstel elektronische gegevensuitwisseling in de zorg en met de motie Van den Berg/ Kerstens (Kamerstuk 27529, nr. 222) komt er meer ruimte om de kaders ten aanzien van open standaarden en keuzevrijheid voor zorgaanbieders niet alleen te stimuleren maar ook daadwerkelijk in regelgeving en publieke regie te verankeren.”

19/03 Voortgang informatieveiligheid bij de overheid

Datum publicatie: 19 maart 2021

Bijlage: Kamerstuk Brief regering

Informatie- en communicatietechnologie (ICT); Brief regering; Voortgang informatieveiligheid bij de overheid

Vermelding: Open standaarden / Forum standaardisatie / Digitale toegankelijkheid

Niet vermeld: Digitale overheid / Digitale inclusie

Belang: adoptie standaarden, monitor, domeinnaambeleid.

Pagina 3:

“Verhogen adoptie informatieveiligheidsstandaarden Burgers en ondernemers moeten erop kunnen vertrouwen dat gegevensuitwisseling met de overheid veilig verloopt. Om dit te kunnen waarborgen, dienen overheden onder andere diverse open standaarden zoals informatieveiligheidsstandaarden te implementeren. De adoptie van deze informatieveiligheidsstandaarden wordt halfjaarlijks gemeten.

Halverwege 2020 zijn achterblijvende overheidsorganisaties aangeschreven door het Forum Standaardisatie met adviezen ter verbetering. De toepassing van de overige open standaarden van de ‘pas-toe-of-leg-uit’ lijst van het Forum Standaardisatie wordt jaarlijks gemeten. De meest recente versie van deze Monitor Open standaarden 2020 wordt uw Kamer hierbij aangeboden. Het beeld is dat het gebruik van de verplichte open standaarden verder toeneemt.”

Pagina 4:

“Om de beveiliging van overheidswebsites verder te bevorderen, wordt gewerkt aan het verplicht stellen van de open informatieveiligheidsstandaard HTTPS (het kenmerkende slotje in de adresbalk van de internetbrowser) en de complementaire HSTS-standaard (deze ondersteunt HTTPS en zorgt ervoor dat een webbrowser, na het eerste contact over HTTPS, bij vervolgbezoek de website altijd direct over HTTPS opvraagt) voor het beveiligen van de verbinding met overheidswebsites en webapplicaties.

Deze standaarden dragen gezamenlijk bij aan het vertrouwelijk houden van de gegevensuitwisseling met overheidswebsites en -webapplicaties. De concept Wet Digitale Overheid, die momenteel bij de Eerste Kamer ter behandeling ligt, biedt de mogelijkheid om deze open standaarden bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) te verplichten.”

Pagina 5:

“Overheidsbreed wordt de komende jaren gewerkt aan verankering van afspraken op het gebied van domeinnaambeleid via bijvoorbeeld de BIO en het Forum Standaardisatie. De eerder verrichte onderzoeken ter verbetering van de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van overheidswebsites en e-mails, worden betrokken bij de verankering van afspraken op het gebied van domeinnaambeleid.”

29/03 Bedrijfslevenbeleid; verkenning verplichtingen datadeling

Datum publicatie: 29 maart 2021

Bijlage: Kamerstuk

Verkenning van verplichtingen inzake datadeling in de technologiesector

Vermelding: Forum standaardisatie

Niet vermeld: Open standaarden / Digitale toegankelijkheid / Digitale overheid / Digitale inclusie

Belang: API’s, Semantiek

Pagina 7:

“De Nederlandse visie op data formuleert criteria voor verplichte datadeling. Deze studie onderzoekt deze criteria in vijf casussen: 1) zoekmachines, onderzoekt horizontaal delen van data over zoeken klikgedrag; 2) sociale netwerken, onderzoekt verticale datadeling door social-mediaplatformen; 3) betaaldiensten, met focus op het effect van PSD2 op de concurrentiepositie van banken en de wenselijkheid van verplichte datadeling door toegangszoekers; 4) administratieve bedrijfssoftware, onderzoekt de mate waarin dataportabiliteit vendor lock-in kan voorkomen; en 5) verticale uitsluiting, over situaties waarin een platform downstream-ontwikkelaars uitsluit.”

Pagina 66:

“Horizontale datadeling vereist een technische opzet die bestaat uit API’s en standaardisatie van databankstructuren. Dit betekent dat partijen gezamenlijk technische overeenkomsten moeten sluiten, eventueel onder toezicht van een overheidsinstantie.”

Pagina 75:

“Door de opkomst van clouddiensten in bedrijfssoftware stappen ontwikkelaars af van offline ITsystemen met closed source of propriëtaire software. Cloudoplossingen zijn doorgaans gebaseerd op open standaarden en open source software, en zorgen voor meer dataportabiliteit, interoperabiliteit en transparantie in de basisregels en codes van hun software.”

Pagina 77:

“Standaarden voor datadeling zouden het moeilijker kunnen maken om aan de grote vraag naar maatoplossingen te voldoen. Het invoeren van standaardisatie zou het aanbod van op maat gemaakte en gedifferentieerde diensten kunnen schaden en leiden tot "one-size-fits-all" oplossingen.”

Pagina 94:

“Voor datadeling is technisch materiaal nodig dat bestaat uit API’s en afspraken over hoe data worden uitgewisseld: welke data worden uitgewisseld, de taal, de datastructuur, protocollen, frequentie van actualisering enzovoort. Om dit te realiseren moeten voor datadeling standaarden worden ontwikkeld op de volgende niveaus:

  • Architectuurniveau: Om een betrouwbare overdracht van data tussen dataleveranciers en datagebruikers te waarborgen, moet een technische specificatie worden opgesteld.
  • Taalniveau: Net als natuurlijke taal is computertaal gebaseerd op syntactische en semantische standaarden … Syntaxisstandaarden zijn … nodig om data te kunnen begrijpen. Informatie kan syntactisch correct zijn, maar semantisch onduidelijk of onjuist, wat leidt tot vertaalfouten of uitvoeringsfouten … Om data correct te interpreteren, vooral in een sectoroverschrijdende of internationale context, zijn semantische modellen nodig.
  • Prestatieniveau: ... Het is absoluut noodzakelijk om de technische beperkingen van de dataoverdracht te begrijpen en prestatie-eisen te stellen die redelijk, proportioneel en doeltreffend zijn.”

Pagina 96:

“Ten aanzien van beleidsdoelstelling I (t.w. data mobiliseren en innovatie stimuleren), kan het nodig zijn een verplichting op te leggen om een open standaard te hanteren. Indien zo’n standaard nog niet bestaat, betekent dit dat marktpartijen er een moeten ontwikkelen. Tegelijkertijd hoeven noch algemene wetgeving noch sectorale verplichtingen het ontwerp van standaarden bepalen, behalve om te specificeren welke soorten data moeten worden uitgesloten (zoals verkregen, afgeleide en geproduceerde data), en mogelijk om noodzakelijke functionaliteiten te specificeren die scheppers controle over hun data geven.

Het standaardisatieproces kan vervolgens worden overgelaten aan belanghebbenden, eventueel onder toezicht van of gefaciliteerd door een onafhankelijke externe partij, en binnen een eventueel wettelijk vast te leggen tijdsbestek. Meer specifieke eisen kunnen de doeltreffendheid van de standaarden ondermijnen, aangezien ze de innovatieve inspanningen die verband houden met het ontwerpen van standaarden zouden kunnen verstoren.”

“Ten aanzien van beleidsdoelstelling II (t.w. aanpak van concurrentieproblemen die voortkomen uit leer- en netwerkeffecten) is het noodzakelijk om specifiek te zijn over syntactische en semantische standaarden (t.w. soorten data die, wanneer ze worden uitgewisseld, het onderliggende probleem aanpakken) en over prestatie-eisen”

29/03 Wettelijke evaluatie Kadaster

Datum publicatie: 29 maart 2021

Bijlage: Kamerstuk

Rapport Wettelijke evaluatie Kadaster 2020

Vermelding: Open standaarden

Niet vermeld: Forum standaardisatie / Digitale toegankelijkheid / Digitale overheid / Digitale inclusie

Belang: ter kennisgeving

Pagina 46:

“De ambitie van BZK voor de volgende fase betreft het integreren van de basisregistraties als onderdeel van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI), zoals Staatssecretaris Knops in juli van 2020 uit een heeft gezet in een brief aan de Tweede Kamer45. Uitgangspunten van de doorontwikkeling van de GDI is dat het bestaat uit de functionaliteiten die generiek bijdragen aan:

  • de digitale publicatie van wet- en regelgeving;
  • veilige digitale communicatie met de overheid;
  • veilige digitale toegang van burgers en bedrijven tot de overheid (identificatie en authenticatie).

Om daarin te voorzien gaat de GDI de volgende aspecten omvatten:

  • de basisregistraties;
  • de afspraken, (open) standaarden en stelselvoorzieningen die ervoor zorgen dat overheden met elkaar kunnen communiceren en samenwerken”.

Het is momenteel nog niet duidelijk hoe de financiering van de basisregistraties er mettertijd uit komt te zien.”

April 2021

06/04 Generiek actieplan informatiehuishouding Rijksoverheid

Datum publicatie: 06 april 2021

Bijlage: Kamerstuk

Open op Orde - Generiek actieplan informatiehuishouding Rijksoverheid

Vermelding: Digitale toegankelijkheid

Niet vermeld: Open standaarden / Forum standaardisatie / Digitale overheid / Digitale inclusie

Belang: ter kennisgeving

Pagina 5

Onder 1.2 Scope en afhankelijkheden: "De scope van het generiek actieplan is ‘hoofdstuk 8 Informatiehuishouding: de basis op orde’ van de kabinetsreactie. Het generiek actieplan richt zich op de gehele rijksoverheid: de departementen, uitvoeringsorganisaties, (o.a. zelfstandige bestuursorganen en agentschappen), Hoge Colleges van Staat, Rechtspraak, Politie en Openbaar Ministerie.”

Pagina 7

Onder 1.3 Doelstelling: "Er dient een grote verbeterslag plaats te vinden voor de informatiehuishouding van de gehele rijksoverheid. Daarbij is bijzondere aandacht vereist voor het beter inrichten van de informatiehuishouding op openbaarmaking, op gebruikersbehoeftes in de dagelijkse uitvoering in relatie met het parlement en in het kader van informatieverstrekking door het kabinet aan de samenleving. Meer specifiek streeft dit generieke actieplan daarbij de volgende doelen na:

  • Versnelling van de implementatie van het bestaande Meerjarenplan verbetering informatiehuishouding Rijk 2019-20253 .
  • Achterstand informatiehuishouding rijksbreed sneller inhalen en verbeteren.
  • Alle overheidsinformatie voldoet aan Archiefwet: duurzaam toegankelijk beheren. 3 https://www.informatiehuishouding.nl/onderwerpen/meerjarenplan/nieuws/2021/01/14/meerjarenplan-verbetering-informatiehuishouding-2021-2025
  • Altijd en overal duidelijk welke normen gelden en wie verantwoordelijk is voor welke informatie.
  • Wetten en regels rijksbreed op een consistente manier uitgelegd.
  • Verbeterd toezicht op de kwaliteit van de informatiehuishouding.
  • Standaardisatie van het beleid voor informatiehuishouding.
  • Kaders en kennisinstrumenten opleveren die nodig zijn voor borgen duurzame toegankelijkheid informatie.
  • Bepalen van een werkwijze voor het stellen van concrete eisen aan informatiesystemen die informatie van nu voor straks moeten beheren.
  • Inventariseren benodigde – al dan niet rijksbrede – voorzieningen dan wel de doorontwikkeling van bestaande voorzieningen.
  • Investeren in professionaliteit van ambtenaren rond informatiehuishouding en instrumenten voor ondersteuning dagelijkse informatiebeheer.”

07/04 Ministerie van BZK beleidsdoorlichting

Datum publicatie: 07 april 2021

Bijlage: Kamerstuk

Rapport Ministerie van BZK Beleidsdoorlichting artikel 6.2 en 6.3

Vermelding: Forum standaardisatie / Open standaarden / Digitale toegankelijkheid

Niet vermeld: Digitale overheid / Digitale inclusie

Belang: ter kennisgeving

Pagina 32

“Alle overheidsorganisaties die nieuwe websites hebben opgezet, hebben … al moeten voldoen aan de bepalingen voor toegankelijkheid. Het is te voorbarig om te bepalen in welke mate de opvolging van de richtlijnen daadwerkelijk bijdraagt aan toegankelijkere online-voorzieningen. Doeltreffendheid is derhalve niet waargenomen voor de uiteindelijke doelstelling.”

Pagina 42

“Veiligheidsstandaarden en vitale overheidsfuncties

Doel van informatieveiligheidsstandaarden is het winnen van vertrouwen van burgers dat gegevensuitwisseling met de overheid veilig verloopt. Voorbeelden hiervan zijn internet.nl, het verplichtstellen van de https-standaard en de BIO.

Op internet.nl is een meetinstrument te vinden dat de implementatie van informatieveiligheidsstandaarden meet. Hiernaast is https-standaard verplicht gesteld en onderdeel van de ‘pas toe of leg uit lijst’74. Dit gebeurt wanneer de Wet Digitale Overheid van kracht is.”

“Uit de kamerbrief van de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken blijkt dat de implementatie van informatieveiligheidsstandaarden achterloopt.75 In oktober 2018 lag de implementatiegraad op ongeveer 87%. Implementatie wordt eventueel verplicht in Wet DO.

Hiernaast benoemt de staatssecretaris dat de https-standaard verplicht zal worden gesteld in de Wet DO, die in 2019 van kracht zou gaan, maar nog steeds niet van kracht is.”

“Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op de veiligheid van digitale informatie uitwisseling en gebruik. In verschillende opzichten is de veiligheid toegenomen. Zo monitort Bureau Forum Standaardisatie toepassing van veiligheidsstandaarden op websites en email.

Daaruit blijkt dat toepassing toeneemt en daarmee de garantie van veiligheid.76 Echter, zoals het WRR-rapport ‘Voorbereiden op Digitale Ontwrichting’77 laat zien, is de overheid in verschillende opzichten onvoldoende in staat de veiligheid te garanderen bij incidenten. Ook de kamerbrief als reactie op het rapport wijst erop dat vanuit het ministerie van BZK, in de faciliterende rol, meer kan worden ondernomen om de veiligheid te garanderen.”

07/04 Beleidsdoorlichting BZK; Brief regering

Datum publicatie: 07 april 2021

Bijlage: Kamerstuk Brief regering

Beleidsdoorlichting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; Brief regering; Beleidsdoorlichting van de artikelen 6.2 en 6.3 van hoofdstuk VII van de rijksbegroting

Vermelding: Digitale toegankelijkheid

Niet vermeld: Open standaarden / Forum standaardisatie / Digitale overheid / Digitale inclusie

Belang: ter kennisgeving

Pagina 6

“Ik onderschrijf de conclusie uit het rapport dat op het gebied van toegankelijkheid van de digitale overheid voortgang is geboekt. Er is echter ten aanzien van de toegankelijkheid van apps en websites nog werk te verrichten. Verder deel ik de verwachting dat het wettelijk vastleggen van de toegankelijkheidseisen zal bijdragen aan de naleving daarvan. Overheidsorganisaties zijn sinds 23 september 2020 verplicht om voor hun websites een actuele toegankelijkheidsverklaring te publiceren. In het geval nog niet aan alle toegankelijkheidseisen is voldaan, moet aan de verklaring een plan toegevoegd worden met verbetermaatregelen. Vanaf juni 2021 zijn overheidsorganisaties ook verplicht om voor hun mobiele apps een toegankelijkheidsverklaring te publiceren. Daarom zijn aanjaagteams, waaronder van de VNG, ingezet om overheden zonder toegankelijkheidsverklaring bij te staan om alsnog verklaringen op te stellen en te publiceren.”

Bijlage I

12/03 Het digitale stembusakkoord

Datum publicatie: 12 maart 2021

Het digitale stembusakkoord (PDF bestand)

Het digitale stembusakkoord (ondertekend door D66, Groen Links, PvdA, SP, PvdD, Volt, Piratenpartij en NIDA)

Vermelding: Open standaarden

Niet vermeld: Forum standaardisatie / Digitale toegankelijkheid / Digitale overheid / Digitale inclusie

Belang: ter kennisgeving

Pagina 1:

“Open standaarden, open data en open source de norm.

De digitale infrastructuur van de overheid wordt gebaseerd op open standaarden. Open source software en open data worden de standaard.”

 

Documentatie-type