Overzicht Kamerstukken van mei 2021 tot heden
Content
Vergadering: Forum Standaardisatie 29 September 2021
Agendapunt: 2C
Documentnummer: FS 20210929.2C
Aan: Forum Standaardisatie
Van: Bureau Forum Standaardisatie
Bijlagen: geen
Toelichting
Onderstaande betreft een overzicht van gepubliceerde Kamerstukken sinds de Forumvergadering van 9 juni 2021. Kamerstukken op het overzicht zijn geselecteerd op aanwezigheid van de noemers:
- Forum standaardisatie
- Open standaarden
- (Semantische) standaardisatie
- Digitale toegankelijkheid
- Digitale overheid
- Digitale inclusie
Per kamerstuk zijn relevante passages geciteerd en is het mogelijk belang voor het Forum aangegeven.
Mei 2021
31/05 Stand van zaken COVID-19
Datum publicatie: 31 mei 2021
Bijlage: Kamerstuk
Brief van de minister van VWS van 28 mei 2021 aan de Tweede Kamer met de stand van zaken COVID-19
Vermelding: Digitale toegankelijkheid
Niet vermeld: Digitale overheid / (open) standaarden / Forum standaardisatie / (Semantische) standaardisatie / Digitale inclusie
Pagina 38
“Op 26 april jl. heeft de Begeleidingscommissie DOBC haar negentiende advies uitgebracht welke zich richt op de Digital Green Pass (zie de bijlage).
In dit advies adviseert de commissie om met spoed afspraken te maken over dataminimalisatie, de beveiliging van internationale uitwisselingen, en hier ook standaarden voor digitale toegankelijkheid in mee te nemen.
Daarnaast raadt zij – bij de huidige stand van kennis en wetenschap – hiërarchie in het gebruik van bronnen voor een dergelijk bewijs af. Zij zijn van mening dat in dit stadium beperkt moet worden tot de inzet van alleen vaccinatie- en testbewijzen.”
Juni 2021
03/06 PM
Datum publicatie: 03 juni 2021
Bijlage: Nadere Memorie van Antwoord
Algemene regels inzake het elektronisch verkeer in het publieke domein en inzake de generieke digitale infrastructuur (Wet digitale overheid)
Vermelding: Open standaarden
Niet vermeld: (Semantische) standaardisatie / Forum standaardisatie / Digitale overheid / Digitale toegankelijkheid / Digitale inclusie
Pagina 22
“Vertraging van inwerkingtreding van de Wdo heeft, zo ben ik met uw kamer eens, tot gevolg dat de verplichte toepassing van HTTPS op overheidswebsites ook vertraging oploopt. De toepassing van open (veiligheids)standaarden, waartoe HTTPS behoort, is evenwel uitgangspunt voor en veelal reeds staande praktijk bij overheidsinstanties.
Dit wordt door mij gemonitord. In dit verband zij gewezen op de brief van 18 maart 2021, waarin ik de Monitor Open Standaarden 2020 naar het parlement heb gestuurd als onderdeel van de rapportage over de voortgang van informatieveiligheid bij de overheid.
Hieruit blijkt dat het gebruik van de open standaarden gestaag is toegenomen. De toepassing van toegankelijkheidseisen inzake overheidswebsites is sinds september 2020 verplicht, daar deze implementatie van EU-recht behelzen (Besluit digitale toegankelijkheid overheid, Stb. 2018, 141).”
09/06 Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg
Datum publicatie: 09 juni 2021
Bijlage: Kamerstuk
Regels inzake het elektronisch delen en benaderen van gegevens tussen zorgverleners in aangewezen gegevensuitwisselingen (Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg)
Vermelding: Open standaarden
Niet vermeld: (Semantische) standaardisatie / Forum standaardisatie / Digitale overheid / Digitale toegankelijkheid / Digitale inclusie
Pagina 2
“Deze leden constateren dat gegevensuitwisseling in de zorg aanzienlijk achterloopt op andere sectoren. Er wordt al meerdere jaren over het onderwerp gesproken en genoemde leden zien deze wetswijziging als een grote kans gegevensuitwisseling te verbeteren.
Ook deze leden zien de fax, het DVD’tje en de handgeschreven papiertjes graag verdwijnen. Zij hebben wel meerdere kritische vragen richting de regering, temeer omdat een groot aantal partijen in de zorg helaas constateren dat: «de volledige interoperabiliteit (dat wil zeggen: dat systemen in staat zijn tot onderlinge samenwerking, communicatie en/of gegevensuitwisseling) die met dit wetsvoorstel beloofd wordt, op de voorgestelde wijze niet gerealiseerd wordt.”
Pagina 17
“Partijen in de zorg geven aan dat er met dit wetsvoorstel wel afspraken worden gemaakt over het verplicht digitaal uitwisselen met van informatiestandaarden, maar dat geen afspraken worden gemaakt over het gebruik van zogeheten open API. Waarom is hier niet voor gekozen?
Hoe verhoudt dit zich met de aangenomen motie van het lid Hijink3, waarin de regering wordt verzocht te bewerkstelligen dat systemen van zorgaanbieders gebruikmaken van open standaarden en koppelingen voor gegevensuitwisseling? De leden van de D66-fractie lezen in het nieuwsbericht van dit wetsvoorstel dat deze wet wordt vergeleken met een wereldstekker die verbinding mogelijk maakt met andersoortige stopcontacten. Echter geven zorgpartijen liever de voorkeur te hebben voor één type stekker die op elke stekkerdoos past.
Zij stellen: «als iedereen zijn eigen stekker (API) maakt, past deze niet altijd in elke stekkerdoos. Partijen moeten elkaar opzoeken om specificaties van elkaars systeem te onderzoeken en onderlinge afspraken maken om de juiste verbinding te maken». Deze leden vragen de regering of er is gekeken naar andere sectoren waar verschillende bronnen en ontvangers met elkaar communiceren en waar gebruik wordt gemaakt van universele API’s.
Zo ja, kan de regering enkele voorbeelden noemen? En is overwogen om deze techniek ook toe te passen in de zorg? Is er bewust gekozen om hier bij leveranciers van EPD’s niet op te sturen? Indien dit wel onderdeel kan worden dit wetsvoorstel, hoe is dit dan mogelijk?”
17/06 Audit Committee VWS
Datum publicatie: 17 juni 2021
Bijlage: Kamerstuk
119e vergadering van het Audit Committee VWS
Vermelding: Open standaarden
Niet vermeld: (Semantische) standaardisatie / Forum standaardisatie / Digitale overheid / Digitale toegankelijkheid / Digitale inclusie
Pagina 16
“Gebruik open standaarden en open source software
Binnen het concern VWS wordt gestreefd naar het gebruik van open standaarden. In een aantal gevallen, bijvoorbeeld precaire bedrijfsvoering met gevoelige informatie, is het gestandaardiseerd uitwisselen van gegevens niet altijd mogelijk en/of wenselijk.
Dit geldt ook voor functionele inkoop van software binnen VWS, indien het proces kan voldoen aan alle denkbare wensen en eisen van de gebruikers aan het informatiesysteem, hebben open source oplossingen de voorkeur en worden als wens in het programma van eisen opgenomen.”
29/06 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie
Datum publicatie: 29 juni 2021
Bijlage: Kamerstuk
Brief van de staatssecretaris van Economische zaken en Klimaat
Vermelding: Geen
Niet vermeld: Open standaarden / Forum standaardisatie / Digitale overheid / Digitale toegankelijkheid / Digitale inclusie / (Semantische) standaardisatie
Pagina 4
“Er vond een brede discussie plaats in de Raad over de wijze waarop een succesvolle digitale transitie kan worden bereikt. Vrijwel alle lidstaten, waaronder Nederland, verwelkomden de mededeling Digitaal Kompas 2030 en de vier kernthema’s (digitale vaardigheden, infrastructuur, digitalisering van bedrijfsleven en overheid) die de Commissie heeft geïdentificeerd waarop versnelling nodig is.
Nederland heeft aangegeven dat AI en de cybersecurity strategie duidelijker naar voren hadden mogen komen in de mededeling aangezien deze onderdelen noodzakelijk zijn voor een integrale benadering van de digitale transitie.”
“Veel lidstaten, waaronder Nederland, brachten het belang van de verschillende digitale wetsvoorstellen onder de aandacht. In dat kader werd het belang van AI benadrukt en werd de recent gepubliceerde AI Act verwelkomd. Nederland heeft steun uitgesproken voor de aanpak van de Commissie gericht op betrouwbare, mensgerichte en excellente AI, waarmee de EU wereldwijd de standaard kan zetten.
Veel lidstaten onderstreepten dat de AI Act moet bijdragen aan vertrouwen door mensenrechten te borgen en harmonisatie op de interne markt. Tegelijkertijd hadden lidstaten aandacht voor lastendruk en overregulering voor het mkb en voldoende testmogelijkheden via regulatory sandboxes.”
“In lijn met het Nederlandse standpunt vroeg een aantal lidstaten ook aandacht voor een sterkere interne markt, waar beter gebruik van moet worden gemaakt om de digitale transitie verder te helpen. Bestaande drempels op de interne markt zouden moeten worden weggenomen. Ook waren er lidstaten die het belang van openheid en samenwerking met internationale partners onderstreepten.
De versterking van digitale soevereiniteit zou niet moeten leiden tot onnodige afscherming, er moet juist gezorgd worden dat Europese waarden wereldwijd als basis worden gezien. Dit sluit aan bij het Nederlands beleid.
Tegelijkertijd waren er lidstaten die onderstreepten dat de EU afhankelijkheden van derde landen moet vermijden en juist soevereiniteit moet opbouwen in strategische sectoren, zoals productiecapaciteit van microprocessors, cloud en infrastructuur. Projecten zoals GAIA-X en de Important Project of Common European Interest Cloud Infrastructure and Services (IPCEI CIS) kunnen hieraan bijdragen.”
Juli 2021
06/07 Handelingen: Antwoord van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties)
Datum publicatie: 06 juli 2021
Bijlage: Kamerstuk
Vragen van het lid Van Baarle (DENK) aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de huidige stand van zaken met betrekking tot de digitale beveiliging van overheidswebsites in Nederland
Vermelding: Open standaarden
Niet vermeld: (Semantische) standaardisatie / Forum standaardisatie / Digitale overheid / Digitale toegankelijkheid / Digitale inclusie
Pagina 3
“Antwoord 10
In zijn algemeenheid geldt dat de overheid naast de verplichte maatregelen uit de BIO, diverse open standaarden implementeert zoals informatieveiligheidsstandaarden.
De adoptie van deze informatieveiligheidsstandaarden wordt halfjaarlijks gemeten. Halverwege 2020 zijn achterblijvende overheidsorganisaties aangeschreven door het Forum Standaardisatie met adviezen ter verbetering.
De toepassing van de overige open standaarden van de «pas-toe-of-leg-uit» lijst van het Forum Standaardisatie wordt jaarlijks gemeten. De meest recente versie van deze Monitor Open standaarden 2020 is op 18 maart aangeboden aan uw Kamer. Het beeld is dat het gebruik van de verplichte open standaarden verder toeneemt.
De wijze waarop in het algemeen het informatieveiligheidsbeleid bij de overheid gestalte krijgt, heb ik aan uw Kamer gemeld op 18 maart jl.6 in de voortgangsbrief informatieveiligheid bij de overheid.”
12/07 EU-voorstel voor een verordening inzake de Europese digitale identiteit
Datum publicatie: 12 juli 2021
Bijlage: Kamerstuk
EU-voorstel voor een verordening inzake de Europese digitale identiteit
Vermelding: Open standaarden / Digitale toegankelijkheid
Niet vermeld: (Semantische) standaardisatie / Forum standaardisatie / Digitale overheid / Digitale inclusie
Pagina 8
“De Toolbox wordt door de Commissie aanbevolen om te komen tot een goede interoperabiliteit op Europees niveau, waarbij de lidstaten de zeggenschap houden over de te implementeren oplossingen binnen de nationale eID-stelsels.
Ingezet moet worden op het benutten van zoveel mogelijk open standaarden op het gebied van uitgifte en levering van attributen, digitale documenten en op het gebied van verificatieprotocollen.
Het voorstel leunt daarnaast sterk op het gebruik van mobiele apparaten en biometrie voor authenticatie. Hoewel deze oplossingen vanuit het oogpunt van adoptie en gebruikersgemak belangrijk zijn, roept het kabinet op om te komen tot technologie onafhankelijke principes, richtlijnen, open standaarden en specificaties en tot oplossingen die ook voor mensen met minder digitale vaardigheden en/of mogelijkheden eenvoudig te gebruiken zijn.”
“Het kabinet ziet de koppeling van een aantal elektronische vertrouwensdiensten in de European Digital Identity Wallet als positief. Hierdoor zal het gebruik van vertrouwensdiensten vergemakkelijkt worden, hetgeen weer bijdraagt aan de groei van het aantal betrouwbare digitale transacties. Hiermee wordt de Nederlandse digitale economie op een verantwoorde manier versterkt.”
Pagina 12
“Nationale uitvoeringsregelgeving is nodig vanwege de brede werkingssfeer van het voorstel. Basis hiervoor zou moeten vormen de tweede tranche van de Wdo die momenteel wordt voorbereid.
Het betreft aanpassingen die digitale transacties met nationale eID-middelen in het private domein mogelijk moeten maken, die gegevensuitwisseling onder regie van de burger faciliteren, die naast identificerende ook andere typen gegevens reguleren en die maatregelen voor inzage, correctie en bescherming van gebruikers, certificering, elektronische archivering, toezicht en handhaving verder uitwerken.”
Augustus 2021
02/08 Antwoord van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties)
Datum publicatie: 02 augustus 2021
Bijlage: Kamerstuk
Vragen van de leden De Kort en Rajkowski (beiden VVD) aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de berichtgeving over onbruikbare overheidsapps voor mensen met een beperking (ingezonden 25 juni 2021). Antwoord van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties)
Vermelding: Digitale toegankelijkheid
Niet vermeld: Open standaarden / Forum standaardisatie / Digitale overheid / (Semantische) standaardisatie / Digitale inclusie
Pagina 2
“Mijn ministerie biedt, via het expertisecentrum DigiToegankelijk van Logius, hulpmiddelen, advies en ondersteuning. Met een subsidie aan de VNG is begin dit jaar een bestuurlijk aanjaagteam geformeerd dat het belang van digitale toegankelijkheid onder de aandacht brengt bij gemeentebestuurders en bij marktpartijen (de leveranciers waar gemeenten deze software inkopen).
Daarnaast ondersteunt het aanjaagteam de gemeenten ook bij de uitvoering in het toegankelijk maken van websites en apps. Een ander aanjaagteam benadert in opdracht van DigiToegankelijk de overige overheden.
Overheden zijn verplicht om gestandaardiseerde toegankelijkheidsverklaringen te publiceren. Daarmee wordt inzichtelijk hoe ze presteren op het gebied van digitale toegankelijkheid. Bestuursorganen met een toezichthoudend mandaat, waaronder gemeente- en waterschapsraden en provinciale staten, kunnen deze verklaringen gebruiken om invulling te geven aan hun toezichtrol. In het wetsvoorstel digitale overheid wordt het toezicht op de naleving formeel geregeld.”
“Uiteraard ga ik door met het stimuleren dat alle overheden werk blijven maken van de toegankelijkheid van hun websites en apps en dat zij daarover verantwoording blijven afleggen.”
September 2021
07/09 I-strategie Rijk 2021 - 2025.
Datum publicatie: 07 september 2021
Bijlage: Kamerstuk
I-strategie Rijk 2021 - 2025. Doorpakken op digitale transformatie.
Vermelding: Open standaarden / Forum standaardisatie
Niet vermeld: / Digitale overheid / Digitale toegankelijkheid / Digitale inclusie / (Semantische) standaardisatie
Pagina 41
“2. Rijksbrede ICT-landschapsarchitect(uur) …
“Het eenduidig bewaken van de uitgangspunten, de toepasbaarheid ervan in de praktijk en het proactief faciliteren en voeren van het gesprek met CIO’s die aan de vooravond staan van een groot traject, is op dit moment niet (goed) georganiseerd.
Het idee is de rol van een kritische vriend in te richten. Dat kan in de vorm van een aparte persoon, een Rijksarchitect, maar ook door een collectief.
De kritische vriend is faciliterend gesprekspartner met in het achterhoofd de rijksbrede visie op het onderwerp van het grote verandertraject. Een eerste selectie van onderwerpen die zich lenen voor een visie 2022-2025:
- Toepassingen van data (en AI)
- (principes voor) Elektronische gegevensuitwisseling (koppelingen)
- Toegang tot internet en de cloud / eenduidige aanpak voor overgang naar de cloudI-strategie Rijk 2021 - 2025 ICT-landschap 42
Concreet:
- Het in 2021 reactiveren van de Architectuur Board Rijk en de bijbehorende EAR-online community.
- Aansluiting zoeken bij de NORA-community voor het matchen van de EAR(-online) met de NORA en bekijken wat er nog nodig is voor het rijksbrede ICT-landschap.
- Hervatten van gesprekken over (her)positionering open standaarden en Forum Standaardisatie”
Pagina 73
“Aansluiten op ambities Verschillende agenda’s, plannen en strategieën voor data en algoritmen bieden ook voor de rijksoverheid belangrijke uitgangspunten.
- Begin 2020 presenteerde de Europese Commissie de Europese datastrategie en haar White paper over Artificial Intelligence.
- In 2019 presenteerde het kabinet haar Strategisch Actieplan AI.
- Juni 2020 volgde de geactualiseerde Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) 2020, waarin de Nederlandse ambities zijn beschreven voor Artificiële Intelligentie en datadeling en -toegang.
- Rijksoverheid, gemeenten, provincies en waterschappen hebben de Nederlandse Digitaliseringsstrategie voor de overheid verder uitgewerkt in de Agenda Digitale Overheid, de Data Agenda Overheid en meer recent de interbestuurlijke Datastrategie.
De doorontwikkeling van het stelsel van Basisregistraties en de ontwikkeling naar meer Regie op Gegevens spelen daarin een belangrijke rol, ze hebben invloed op de datakwaliteit en de mogelijkheden om data te delen voor hergebruik.
Deze I-strategie Rijk maakt de vertaalslag van de overheidsbrede ambities naar ambities voor specifiek de rijksoverheid. We maken een analyse: wat is belangrijk voor het rijk en wat pakken we als eerste gezamenlijk op.”
Pagina 127
“Bestuurders in gesprek
De Commissie Digitale Overheid van NLdigital denkt actief mee. Het idee is dat de leden de top van hun grootste klant(en) - denk aan de Rabobank, Bol.com of Action - koppelen aan hoogste bestuurders van de ministeries en hun grote uitvoerders.
Om met elkaar - in vertrouwen of juist in the open op evenementen - te sparren over de effecten van en kansen voor digitale transformatie. Ook zijn overheidsorganisaties regelmatig te gast bij de breed samengestelde commissie om de markt mee te nemen in wat zij belangrijk vinden, en de dialoog aan te gaan.”